TikTok znacząco wpłynął na kwietniowe wybory w Finlandii, a wielu młodych wyborców zagłosowało na populistyczną i nacjonalistyczną Partię Finów, która zajęła drugie miejsce i jest obecnie częścią czterostronnych negocjacji koalicyjnych, czytamy w sondażu opublikowanym w poniedziałek.
Media społecznościowe przyniosły korzyści Partii Finów
Badanie zostało opublikowane przez firmę konsultingową Miltton i wydaje się potwierdzać, że media społecznościowe – a zwłaszcza TikTok – stały się kluczowym narzędziem politycznym.
„Nawet jeśli większość młodych ludzi nadal ufa tradycyjnym mediom, nie należy lekceważyć roli mediów społecznościowych w docieraniu do młodych wyborców. […] TikTok wyróżniał się wśród osób głosujących po raz pierwszy. W grupie wiekowej między 18 a 21 rokiem życia, około 70% osób powiedziało, że widziało reklamę polityczną na tej platformie”, powiedziała Eva Niskanen, dyrektor ds. mediów społecznościowych w Miltton.
„Krótki czas trwania filmów na TikTok wymaga, aby skomplikowane kwestie były wyrażane w prosty i energiczny sposób. Młodzi ludzie pragną również treści, z którymi mogą się identyfikować. To dobrze pasuje do stylu Partii Finów. […] Bardziej prawicowa komunikacja przemawia do młodszych wyborców. Taki trend zauważono również w innych krajach Europy, takich jak Włochy i Szwecja” – dodał Niskanen.
Media społecznościowe przyniosły korzyści populistycznej i nacjonalistycznej Partii Finów, na którą zagłosowało 27% osób w wieku 18-30 lat, które wzięły udział w badaniu – to znacznie wyższy odsetek niż w przypadku głosowania na inne partie w tej samej grupie wiekowej.
Wśród tych, którzy głosowali na populistyczną partię, około 62% stwierdziło, że wiadomości TikTok wpłynęły na ich decyzję – prawdopodobnie dlatego, że partia opakowała swoje treści w łatwy do zrozumienia format.
Dla porównania, tylko 14% z tej samej grupy wiekowej stwierdziło, że głosowało na zwycięzcę wyborów, Partię Koalicji Narodowej, podczas gdy tylko 10% z nich głosowało na Socjaldemokratów.
Źródło: Euractiv