ChatGPT oferuje nieskończone możliwości poszukiwania odpowiedzi na każde pytanie, jakie kiedykolwiek Państwo mieli, ale jej powstanie spotkało się również z niepokojem.

Nie można zabronić dzieciom korzystania ze świata
Rzecznik Departamentu Edukacji Queensland powiedział, że zablokowano ChatGPT dla uczniów w sieci departamentu do czasu, gdy będzie można w pełni ocenić, czy jest to właściwe.
ChatGPT – czyli Chat Generative Pre-Trained Transformer – to chatbot, który został uruchomiony przez OpenAI, firmę zajmującą się badaniem i wdrażaniem sztucznej inteligencji, w listopadzie 2022 roku.
Jest to model językowy, który może generować realistyczny, podobny do ludzkiego tekst.
ChatGPT może być wykorzystywany w tłumaczeniach językowych oraz do streszczania dużych fragmentów tekstu, aby przedstawić zarys artykułu.
Może również generować odpowiedzi tekstowe na dowolny temat, co czyni go przydatnym jako chatbot do obsługi klienta.
Największe obawy budzi fakt, że ChatGPT może być potencjalnie wykorzystywany przez studentów uniwersytetów i szkół do oszukiwania w zadaniach pisemnych bez wykrycia.
Opisano to jako sytuację, w której studenci zlecają swoje zadania domowe robotom.
Jednak niektórzy pedagodzy mówią również o tym, że wykorzystanie istnienia ChatGPT jest wielką szansą na uczynienie ocen bardziej autentycznymi, odzwierciedlającymi wyzwania, przed którymi mogą stanąć studenci w prawdziwym świecie.
Wymagałoby to radykalnego przemyślenia sposobu oceniania w szkołach i na uczelniach, aby utrudnić plagiatowanie.
Dyrektor Griffith Institute for Educational Research, Leonie Rowan, powiedziała, że ChatGPT ma również potencjał, aby poprawić wyniki w nauce dla dzieci w gorszym położeniu, które nie mają dostępu do korepetytorów.
Jest wiele pozytywnych wymiarów – powiedziała Rowan.
To ma ogromny potencjał.
Może to być okazja, aby pomóc na przykład dzieciom o innym pochodzeniu językowym niż angielski, uczniom zróżnicowanym kulturowo i językowo, dzieciom uchodźców.
W odpowiedzi na uruchomienie ChatGPT, pojawiło się już narzędzie internetowe zdolne do wykrywania materiałów generowanych przez sztuczną inteligencję, nazwane AICheatCheck.
Wykorzystuje ono własne modele sztucznej inteligencji do przewidywania, czy tekst został napisany przez człowieka, czy przez maszynę, na podstawie doboru słów i struktury zdania.
Niewłaściwe wykorzystanie sztucznej inteligencji przez studenta może być uznane za wykroczenie akademickie lub naruszenie technologii – powiedział rzecznik wydziału.
W ramach swoich polityk i wytycznych, ważne jest również, aby szkoły edukowały studentów na temat etycznych i akademickich implikacji korzystania z AI do wykonywania zadań.
Leonie Rowan opowiada się za przyjęciem technologii, a nie za jej zakazem.
Rozumiem, że zakazanie jej wydaje się prostym i szybkim rozwiązaniem – powiedziała.
Ale nie można zamykać ludzi z dala od świata, nie można zabronić dzieciom korzystania ze świata.
Nie uważam, że należy tego zakazać. Nie sądzę, że można tego zakazać.
Zaciekawmy się, zanim zaczniemy się bać. Ludzie są niesamowici. Nauczyliśmy się wykorzystywać ogień na naszą korzyść i ulepszać życie dzięki różnego rodzaju przewagom technologicznym.
Jestem optymistką co do teraźniejszości i przyszłości z ChatGPT.
Źrodło: RNZ