Premier Rosji Michaił Miszustin podpisał dekret przyznający 12,4 miliarda rubli na budowę statku transportowego i konserwacyjnego dla zużytego paliwa jądrowego i odpadów radioaktywnych z floty lodołamaczy kraju.
W ciągu ostatnich kilku lat Rosja oddała do użytku trzy zupełnie nowe lodołamacze klasy Project 22220. Dwa kolejne są w budowie w Sankt Petersburgu, a szósty statek otrzymał niedawno dofinansowanie z zamiarem oddania go do użytku do 2030 roku.
Każdy z nowych lodołamaczy jest zasilany przez dwa reaktory RITM-200, ten typ reaktora jest większy niż w starszych lodołamaczach klasy Arktika.
Nowe reaktory wymagają nowych technologii ładowania elementów paliwa jądrowego. Statek serwisowy używany obecnie przez Rosatomflot, „Imandra”, pochodzi z 1980 roku i nie spełnia wymagań nowej floty lodołamaczy, większej pod względem wielkości i liczby.
Nowy statek serwisowy będzie miał prawie 160 metrów długości i będzie wyposażony we własne dźwigi do podnoszenia i wyjmowania kontenerów z wypalonym paliwem jądrowym lub świeżym paliwem uranowym z reaktorów lodołamaczy, zarówno w bazie serwisowej Rosatomu w Murmańsku, jak i na otwartym morzu, w dowolnym miejscu wzdłuż Północnej Drogi Morskiej.
Zazwyczaj paliwo uranowe jest wykorzystywane w reaktorach lodołamaczy przez 3-4 lata, zanim zostanie wymienione. Wypalone elementy paliwowe są następnie wyjmowane z reaktorów i ładowane do specjalnych beczek na statek serwisowy, gdzie są przechowywane przez kilka lat, zanim zostaną załadowane na ląd w Atomflot w Murmańsku, a następnie przetransportowane koleją do Majaka na Południowym Uralu w celu ponownego przetworzenia.
Nowy statek do obsługi odpadów jądrowych będzie gotowy do 2029 roku, czytamy w dekrecie rządu rosyjskiego.
Statek mógłby również obsługiwać rosyjskie pływające elektrownie jądrowe (FNPP), takie jak „Akademik Łomonosow”, który dziś dostarcza energię elektryczną do Peveku.
Specjalne komory na płynne i stałe odpady radioaktywne zapewnią bezpieczny transport, informuje biuro projektowe Iceberg. Kadłub statku będzie miał klasę lodową Arc5, co pozwoli na transport w wodach lodowatych.
Rosja jest dziś jedynym krajem na świecie, który posiada flotę cywilnych statków z napędem jądrowym.