Skoda Auto nie jest zaangażowana w nagłe pojawienie się swoich pojazdów na rynku irańskim po czterech dekadach nieobecności i jest gotowa do podjęcia niezbędnych kroków w celu ochrony naszych praw i uzasadnionych interesów czeska spółka zależna Volkswagena powiedziała bne IntelliNews 25 lipca.
Nie jest jasne, skąd pochodzą samochody Skody
„Skoda Auto nie eksportuje żadnych pojazdów do Iranu i obecnie nie są prowadzone żadne negocjacje w sprawie wejścia na rynek irański” – powiedział rzecznik firmy, Pavel Jina.
Dodał, że producent samochodów „nie ma żadnego autoryzowanego partnera na rynku irańskim, dlatego potencjalni klienci nie byliby w stanie skorzystać z możliwości i korzyści związanych z zakupem pojazdu Skody w ramach autoryzowanej sieci dystrybucji Skody”.
Publikacja z 17 lipca cytowała lokalne doniesienia o tym, że pięć modeli Skody miało trafić do irańskich salonów po zmianie przepisów dotyczących importu samochodów w Islamskiej Republice, aby umożliwić import zarówno używanych, jak i nowych samochodów. Według różnych perskojęzycznych doniesień irańskich mediów, firma o nazwie Iran Rover ma być dealerem sprzedaży Skody w Iranie, a importerem będzie inna irańska firma Pars Sater Houshmand Co.
Modele Skody, które rzekomo mają być dostępne dla irańskich nabywców samochodów, to Karoq, Octavia Sedan, Scala Station Wagon, Kamiq Crossover i Kushaq, crossover produkowany wyłącznie w Indiach.
Nie jest jasne, skąd pochodzą samochody Skody dostępne w sprzedaży w Iranie.
W przeszłości samochody trafiały na irański rynek przez port Dubaj w Zjednoczonych Emiratach Arabskich lub drogą lądową z Turcji. Jednak inny sąsiad Iranu, Armenia, stał się ostatnio znaczącym ośrodkiem reeksportu motoryzacyjnego, szczególnie pod względem zaopatrywania objętego sankcjami rynku rosyjskiego.
Jednym z pytań jest to, czy sprzedaż nowych modeli Skody na rynku irańskim może spowodować nałożenie sankcji przez USA. W sekcji często zadawanych pytań na stronie internetowej Biura Kontroli Aktywów Zagranicznych (OFAC) Departamentu Skarbu USA, z dnia 6 sierpnia 2018 r. napisano, co następuje: „Czy sprzedaż, dostawa lub transfer gotowych pojazdów lub 'zestawów samochodowych’ do Iranu podlega sankcjom na mocy nowego E.O. [prezydenckiego rozporządzenia wykonawczego]?”.
E.O. 13846 nie nakłada sankcji na eksport gotowych pojazdów do Iranu, jeśli nie jest wymagany dalszy montaż lub produkcja. W związku z tym eksport w pełni zmontowanych i gotowych pojazdów do Iranu na sprzedaż nie podlegałby sankcjom, o ile transakcja jest zgodna z sankcjami USA, w tym nie dotyczy osoby objętej sankcjami.
Z kolei „zestawy samochodowe” (lub „zestawy do samodzielnego montażu”) eksportowane do Iranu w celu montażu w Iranie byłyby uważane za towary lub usługi wykorzystywane w związku z sektorem motoryzacyjnym Iranu, a eksport takich zestawów do Iranu podlegałby sankcjom, gdyby transakcja była „znacząca”.
Źródło: BNE