Rolls-Royce przygotowuje się do testów prototypu swojego silnika UltraFan, największej na świecie turbiny, który ma w najbliższych latach zmniejszyć emisję dwutlenku węgla w związku z dążeniem przemysłu lotniczego do zrównoważonego rozwoju.

Rolls-Royce: UltraFan to największa turbina na świecie
Firma z siedzibą w Londynie zakończyła budowę turbiny demonstracyjnej w ramach programu UltraFan i przetransportowała ją do specjalnie zbudowanego stanowiska testowego 80 w Derby, gdzie została zamontowana w ramach przygotowań do testów na początku przyszłego roku, powiedział Rolls-Royce.
„Kolejnym etapem będzie pierwsze uruchomienie UltraFan w 2023 r. na 100-procentowym zrównoważonym paliwie lotniczym, co udowodni, że technologia jest gotowa do wspierania bardziej zrównoważonych lotów w przyszłości” – powiedział Chris Cholerton, prezes oddziału cywilnego Rolls-Royce’a.
Oprócz prac nad zwiększeniem wydajności turbin gazowych, brytyjski producent silników pracuje nad powstającymi technologiami wodorowymi i hybrydowymi technologiami elektrycznymi, które mają zasilać samoloty miejskie i regionalne. Europejski producent samolotów Airbus bada nowy model samolotu, który byłby zasilany ciekłym wodorem, co uczyniłoby go całkowicie wolnym od węgla.
Demonstrator UltraFan firmy Rolls-Royce ma średnicę wentylatora 140 cali i oferuje 25-procentową poprawę wydajności paliwowej w porównaniu z pierwszą generacją silnika Trent, jak podaje firma.
Program UltraFan ma na celu zaoferowanie różnych opcji zrównoważonego rozwoju, aby wesprzeć zmiany w przemyśle lotniczym w kierunku zerowego zużycia paliwa netto do 2050 roku.
W najbliższym czasie istnieje możliwość przeniesienia technologii z programu rozwoju UltraFan do obecnych silników Trent, aby zapewnić lepszą wydajność paliwową i redukcję emisji.
W dłuższej perspektywie skalowalna technologia UltraFan daje możliwość dalszej poprawy efektywności paliwowej samolotów wąskokadłubowych i szerokokadłubowych nawet o 10 procent, jak twierdzi Rolls-Royce.
Placówka testowa 80 w Derby, która została otwarta w 2020 roku, została zaprojektowana i zbudowana specjalnie w celu dostosowania do wielkości i złożoności technicznej demonstratora UltraFan.
Podczas pierwszego uruchomienia testowego prototypu silnika UltraFan zostanie wykorzystane w 100 procentach zrównoważone paliwo lotnicze, zamiennik paliwa lotniczego, który ma odegrać kluczową rolę w zmniejszeniu emisji netto w ciągu najbliższych kilku lat, ale obecnie jest drogi i deficytowy.