Francuski producent samochodów Renault i japoński partner Nissan powiedzieli w poniedziałek, że otwierają „nowy rozdział” w swoim pełnym napięć sojuszu, podpisując umowę o odnowieniu 24-letnich stosunków.

Napięcia wybuchły w 2015 roku
Zatwierdzone przez zarządy obu firm zrównoważone partnerstwo zakończy dominującą pozycję Renault, zmniejszając jego udział w japońskiej firmie z 43,4% do 15%, czyli tyle samo, ile wynosi udział Nissana w jego francuskim odpowiedniku.
Porozumienie obejmuje objęcie przez Nissana do 15% udziałów w nowej spółce Renault zajmującej się pojazdami elektrycznymi Ampere, poinformowały firmy we wspólnym oświadczeniu.
Ogłosiły również wspólne projekty w Ameryce Łacińskiej, Indiach i Europie dotyczące produkcji pojazdów, począwszy od pick-upów, poprzez SUV-y, aż po elektryczne samochody dostawcze.
Sojusz rozpoczął się w 1999 roku, kiedy Renault uratował Nissana przed bankructwem. W 2016 roku dołączyło do nich Mitsubishi Motors, kiedy Nissan przejął 34% udziałów w swoim zmagającym się z problemami japońskim rywalu.
Napięcia wybuchły w 2015 roku, gdy państwo francuskie zwiększyło swój udział w Renault. Później został on zmniejszony i zawarto porozumienie ograniczające możliwość ingerencji rządu w sprawy sojuszu.
Związkiem ponownie wstrząsnęło aresztowanie w 2018 r. szefa Nissana Carlosa Ghosna, który stwierdził, że zarzuty wobec niego miały na celu uniemożliwienie mu zbliżenia japońskich i francuskich producentów samochodów.
Zarząd Renault zatwierdził reorganizację w niedzielę, natomiast Nissan podpisał ją w poniedziałek, tydzień po ogłoszeniu porozumienia, po miesiącach żmudnych negocjacji.
Analitycy opisali przywrócenie równowagi w umowie jako sposób na zbudowanie zaufania między dwoma producentami samochodów, szczególnie po aferze z Ghosnem.
Musimy zbudować silną kulturę przejrzystości i szacunku – powiedział szef Nissana Makoto Uchida na konferencji prasowej zorganizowanej na neutralnym gruncie w Londynie.
Sojusz Renault-Nissan-Mitsubishi, który obecnie zatrudnia 375 000 pracowników na całym świecie, był w 2018 roku największym producentem samochodów na świecie pod względem sprzedaży, ale od tego czasu pozostaje w tyle za Toyotą, Volkswagenem i Hyundai-Kia.
Podstawą tej umowy jest to, że reaktywujemy działalność biznesową jak na początku tego sojuszu – powiedział po angielsku prezes Renault Luca de Meo.
Będziemy konsekwentni, skoncentrowani na wynikach, hojni i uczciwi, tak jak byliśmy po naszej stronie – powiedział podczas negocjacji.
W poniedziałkowym oświadczeniu stwierdzono, że reorganizacja otworzy nowy rozdział dla sojuszu.
Ten dalekosiężny program toruje drogę do odnowienia i wzmocnienia 24-letniego partnerstwa, tworząc nowego ducha agile i wykorzystując pionierskie technologie wszystkich trzech członków Sojuszu – napisano w oświadczeniu.
Renault nie sprzeda od razu pozostałych 28,4 procent udziałów w Nissanie, lecz przekaże je francuskiemu trustowi, ponieważ ich obecna wartość rynkowa jest niższa niż wartość zapisana na kontach Renault.
Zostaną one sprzedane, gdy będzie to komercyjnie uzasadnione dla Renault, przy czym Nissan będzie miał prawo do złożenia pierwszej oferty.
W listopadzie Renault ogłosiło, że podzieli swoją działalność na dwie części – Ampere i oddzielną spółkę zależną zajmującą się samochodami benzynowymi, wysokoprężnymi i hybrydowymi, która będzie współpracować z chińskim Geely.
Jednak obawy Nissana dotyczące przyszłego transferu technologii do chińskiego producenta samochodów, jak również szczegóły dotyczące dzielenia się własnością intelektualną w zakresie pojazdów elektrycznych, skomplikowały negocjacje.
Zgodnie z umową Nissan zainwestuje do 15 procent w Ampere, z zamiarem zostania inwestorem strategicznym.
Mitsubishi również rozważy inwestycję w Ampere, jak napisano w oświadczeniu.
Umowa obejmuje projekty przemysłowe, które według De Meo mogą przynieść firmom miliardy euro (dolarów) rocznie.
W Indiach, gdzie Nissan ma fabrykę, japońskie i francuskie firmy będą współpracować nad kilkoma nowymi projektami, w tym nad SUV-ami.
W Argentynie pojawi się nowy półtonowy pick-up opracowany przez Renault i dzielony z Nissanem.
W Meksyku Nissan będzie produkował nowy model dla Renault.
Renault podzieli się z Nissanem swoim projektem elektrycznego samochodu dostawczego w Europie, nazwanym FlexEVan.
Źródło: 2023 AFP