Poszukiwanie elektryfikacji przez niektórych producentów samochodów to czas pełen wyzwań, ale dzięki dzisiejszej technologii pojawiają się oznaki nadziei dla tych, którzy są gotowi na przyjęcie elektrycznych rozwiązań. Z drugiej strony, elektryfikacja okazała się interesującym przedsięwzięciem dla takich marek jak Honda i Acura, które współpracują z General Motors nad nowymi modelami, w tym nowym Acura ZDX, który miałem okazję zobaczyć w tym tygodniu.
Acura ZDX była kiedyś postrzegana jako nieco ekscentryczny crossover, ale teraz nazwa ta powraca jako pierwszy całkowicie elektryczny pojazd marki. Dzięki współpracy z General motors oraz wykorzystaniu wielu elementów z nowego Cadillaca Lyriq EV (a także platformy Chevroleta Blazer EV i Equinox EV), ZDX oferuje luksusowe wyposażenie w dobrze zaprojektowanym dwurzędowym crossoverze elektrycznym. Niestety, pewne aspekty designu mogą budzić kontrowersje – niektóre kąty przypominają wygląd karawany ze względu na chromowaną linię biegnącą w dół do tylnego okna bocznego. Mimo to jest wiele do docenienia w tym, co Acura zrobiła z tą platformą GM.
Wydajność i charakter jazdy to kluczowe atuty pojazdów elektrycznych dzięki natychmiastowemu momentowi obrotowemu. Model ZDX Type S z napędem na wszystkie koła dysponuje mocą 499 koni mechanicznych oraz momentem obrotowym wynoszącym 544 lb-ft. Pojazd waży 6 052 funty i jego masa jest odczuwalna nawet przy adaptacyjnym zawieszeniu pneumatycznym.
Na drodze ZDX radzi sobie całkiem dobrze,jednak ma łagodniejsze podejście do jazdy – szczególnie w trybie Normal. Przełączenie na tryb Sport lub skonfigurowanie indywidualnego ustawienia poprawia reakcję gazu i przyspieszenie; model Type S osiąga prędkość 60 mph w ciągu 4.5 sekundy. Choć prowadzenie jest przyzwoite, dodatkowa masa czasami daje o sobie znać podczas jazdy na oponach Michelin Primacy all-season o średnicy 22 cali (Acura oferuje opcjonalne opony sportowe). Wysokościowo regulowane zawieszenie dobrze wygładza nierówności drogi.
Zaskakującym elementem są żółte sześciotłoczkowe zaciski hamulcowe Brembo z przodu – ich obecność jest uzasadniona dużą masą pojazdu wymagającą skutecznych hamulców. Regeneracyjne hamowanie działa realistycznie i przypomina systemy stosowane w innych samochodach GM; dostępny jest również lewy manetka zmiany biegów umożliwiająca regenerację energii oraz tryb jazdy jednopedałowej.
ZDX Type S zapewnia komfortową separację od drogi dla tych poszukujących luksusu ponad sportowymi osiągami; zdolność holowania ogranicza się do jedynie 3 500 funtów.
Jeśli chodzi o ładowanie i zasięg, model Type S może przejechać do 278 mil na pełnym ładowaniu – mniej niż niższe wersje głównie przez większe koła zwiększające opór toczenia. Dla porównania model A-Spec RWD generujący moc 358 koni mechanicznych ma szacowany zasięg wynoszący aż 313 mil.
Akumulator litowo-jonowy o pojemności102 kWh można naładować od poziomu 20% do poziomu80% w ciągu42 minut za pomocą szybkiej ładowarki DC działającej maksymalnie przy mocy190 kW.W rzeczywistości ZDX Type S wydaje się spełniać swoje szacunki EPA wynoszące83 MPGe w mieście (2.46 mi/kWh) oraz74 MPGe na autostradzie (2.2 mi/kWh), a ja uzyskałem około274 mil z pełnego ładowania.
Wnętrze nowego ZDX korzysta z platformy Ultium EV GM-a co pozwala Acurze „pożyczyć” sprawdzone cechy innych modeli SUV-elektryków tej marki.Wnętrze sprawia bardzo „gm-owskie” odczucie co niekoniecznie musi być wadą.Mimo to wn