Trzeci film fabularny Kanu Behla, „Despatch”, to bezkompromisowe i przenikliwe spojrzenie na mroczne powiązania między polityką, mediami a biznesem, ukazane przez pryzmat dziennikarza śledczego. Film przenosi nas do trudnego świata dziennikarstwa z 2012 roku, kiedy idealizm często był pogrzebany obok ofiar lub sprzedawany najwyższemu oferentowi. Przedstawia żywy obraz zawodu otoczonego przez strażników bram i groźby przemocy oraz inne formy brutalnego uciszania. Historia odsłania surową rzeczywistość: walka z korupcją u władzy ujawnia, że sama władza jest hydrą, której każda głowa – niezależnie od różnic – należy do tego samego ciała. Ta przerażająca prawda podkreśla systemowy charakter problemów w krajobrazie medialnym. W sercu filmu leży fundamentalna dualność dręcząca każdego dziennikarza: ekscytujący dreszczyk emocji związany z poszukiwaniem „dobrej historii” zestawiony z dylematami etycznymi i osobistymi zagrożeniami.
Joy Bag (Manoj Bajpayee) to doświadczony dziennikarz kryminalny pracujący dla gazety „Despatch”, która stoi na progu przejścia na platformę cyfrową. Podczas śledztwa dotyczącego zabójstwa przemytnika walut Shetty’ego odkrywa kradzież pliku powiązanego z podejrzaną firmą GDR z biura nadzoru. Jego pogoń za prawdą prowadzi go głębiej w skomplikowaną rywalizację między dwoma frakcjami przestępczymi – Rajanem i D Company. To ujawnia także powiązania ze słynnym przypadkiem spektrum 2G oraz transakcjami hawala związanymi z praniem brudnych pieniędzy poprzez lukratywną ligę T-20. W chaosie życia zawodowego życie osobiste Joy’a również jest burzliwe; ma romans ze swoją koleżanką Prerną (Arrchita Agarwaal), jednocześnie borykając się z problematycznym małżeństwem ze Shwetą (Shahana Goswami), które planuje zakończyć rozwodem. Mimo zamieszania w obu sferach Joy natrafia na plotki o ogromnym oszustwie mogącym wstrząsnąć narodem.
„Despatch” czerpie inspirację z wydarzeń luźno opartych na morderstwie doświadczonego dziennikarza kryminalnego Jyotirmoya Deya, co stanowi temat przewodni filmu dotyczący niebezpieczeństw i dylematów etycznych stawianych przed dziennikarzami śledczymi. Akcja rozwija się stopniowo, przyciągając nas w wir wydarzeń bohaterów; napięcie dramatyczne narasta powoli aż osiągnie punkt kulminacyjny. Postacie mają czas na przetworzenie kryzysów – myśląc i reagując naturalnie oraz autentycznie.
Behl wraz ze współautorką Ishani Banerjee tworzą narrację bezkompromisową i surową, ukazując rozczarowanie oraz napięcia psychologiczne postaci bez popadania w sensacjonalizm czy przesadne heroizmy ich działań; są przedstawiani jako zwykli ludzie uwikłani w okoliczności poza ich kontrolą.
Film korzysta również ze znakomitej pracy operatorskiej Siddhartha diwana, który tworzy ponurą atmosferę pasującą do tonu narracji; jego ostre kadry uchwycają postacie w najwrażliwszych momentach ich życia wewnętrznego.
Występ Manoja Bajpayee’a jako nieustraszonego dziennikarza Joy’a dodaje kolejny znaczący sukces do jego kariery; równocześnie debiutantka Arrchita Agarwaal jako Prerna przedstawia silną kobietę świadomą swoich pragnień.
Mimo że „Despatch” jest starannie skonstruowanym thrillerem o wysokich stawkach związanych z ujawnianiem struktur władzowych oraz konsekwencjach poszukiwania prawdy, czasem traci tempo narracyjne potrzebne by całkowicie zaangażować widownię.
Film dostępny jest obecnie na platformie ZEE5.