Zysk Union Pacific w czwartym kwartale spadł o 4%, ponieważ ostra zimowa pogoda utrudniła transporty pod koniec grudnia i zakłóciła wysiłki kolei mające na celu wyeliminowanie opóźnionych dostaw i innych problemów.

Zysk za rok 2022 wzrósł o 7%
Kolej z siedzibą w Omaha, Nebraska poinformowała, że w czwartym kwartale zarobiła 1,6 miliarda dolarów, czyli 2,67 dolara na akcję. Jest to spadek z 1,7 miliarda dolarów lub 2,66 dolarów na akcję rok temu.
Union Pacific poinformował, że jego przychody wzrosły w tym kwartale o 8% do 6,2 mld USD, ponieważ podniósł ceny, naliczył więcej dopłat paliwowych i dostarczył o 1% więcej ładunków, ale jego koszty wzrosły o 14% do 3,8 mld USD.
Prezes i dyrektor generalny UP Lance Fritz powiedział, że wzrost przychodów został więcej niż zniwelowany przez zwiększone koszty operacyjne wynikające z nieefektywności operacyjnej i wyższej inflacji.
Wyniki nie spełniły oczekiwań Wall Street. Średnia szacunków siedmiu analityków ankietowanych przez Zacks Investment Research zakładała zysk w wysokości 2,75 USD na akcję. W godzinach popołudniowych cena akcji UP spadła o prawie 3% do 204,39 USD.
W ciągu kwartału większość kluczowych wskaźników wydajności uległa pogorszeniu, ponieważ kolej nadal miała trudności z zatrudnieniem wystarczającej liczby pracowników w kluczowych lokalizacjach. Średnie zatrudnienie w kolei wzrosło o 4% i wynosi 31 120 osób, ponieważ w ciągu ostatniego roku zatrudniano pracowników, ale w niektórych lokalizacjach nadal potrzeba więcej załóg i pracowników obsługi. Zarząd powiedział, że około 600 dodatkowych pracowników jest w trakcie szkolenia.
Union Pacific powiedział, że prędkość wagonów towarowych spadła o 3% do 191 mil dziennie na wagon, a wydajność lokomotyw spadła o 5% w ciągu kwartału.
Fritz powiedział jednak, że w styczniu wydajność uległa poprawie i prędkość wagonów towarowych wynosi obecnie około 210 mil dziennie na jeden wagon. W tej chwili działamy całkiem płynnie – powiedział.
Analityk Edward Jones Jeff Windau powiedział, że spodziewał się ciągłych wyzwań związanych z zatrudnianiem pracowników i presji ze strony kosztów paliwa, które wzrosły o 43%. Wpływ pogody był niespodzianką w wynikach. W przyszłości sytuacja kadrowa powinna się poprawić, ponieważ UP zatrudnia i szkoli więcej pracowników, a ceny paliwa prawdopodobnie się zmniejszą.
Menedżer inwestycyjny Louis Navellier, który posiada akcje UP w swoich funduszach, powiedział, że koszty paliwa wyraźnie zaszkodziły linii kolejowej. Powiedział, że miał nadzieję, że kolej będzie w stanie odebrać dodatkowe ilości zboża, ponieważ niski poziom wody na rzece Mississippi jesienią ubiegłego roku ograniczył ilość barek, ale wygląda na to, że kolej nie ma zbyt dużych możliwości, aby przejąć ten biznes.
W 2023 r. kolej nadal oczekuje, że wolumen przewozów będzie rósł szybciej niż produkcja przemysłowa, ale obecna prognoza przewiduje spadek produkcji przemysłowej o pół procenta w tym roku z powodu obaw przed recesją. Członkowie kierownictwa UP powiedzieli, że gospodarka jest zbyt niepewna, aby przewidzieć, jak bardzo może wzrosnąć wolumen w tym roku.
Fritz powiedział, że oczekuje, iż w 2023 roku wyniki kolei będą nadal się poprawiać. Kluczem jest teraz pokazanie załadowcom, że UP może regularnie dostarczać ich ładunki w bardziej regularnych terminach. W zeszłym miesiącu federalni regulatorzy nakazali kolei nadać priorytet dostawom zboża dla Foster Farms w Kalifornii, aby zapewnić wystarczającą ilość paszy dla milionów kurcząt i setek tysięcy bydła, którymi się opiekuje. Foster Farms twierdzi, że w połowie stycznia sytuacja uległa poprawie.
Naszym zadaniem jest pokazanie naszym klientom, że jesteśmy niezawodni. Że ten poziom usług – wiadomo, że pewne rzeczy nadal będą się zdarzać. To jest fabryka na wolnym powietrzu – ale szybko się otrząsamy po tych wydarzeniach i jesteśmy bardzo niezawodni – powiedział Fritz.
Union Pacific będzie również pracować w tym roku nad znalezieniem sposobów na rozwiązanie niektórych problemów związanych z jakością życia, które pracownicy wyrazili podczas walki o kontrakt jesienią ubiegłego roku, dotyczących wymagających harmonogramów i braku płatnego czasu chorobowego.
Nawet pomimo problemów z usługami w ubiegłym roku, kolej poinformowała, że jej zysk za rok 2022 wzrósł o 7% do prawie 7 miliardów dolarów, czyli 11,21 dolarów na akcję, z 6,5 miliarda dolarów, czyli 9,95 dolarów na akcję, w roku poprzednim.
Źródło: AP