Polregio złożyło zamówienie na 200 nowych pociągów u czterech producentów. Umowy podpisano z Newagiem, Pesą, FPS Cegielski i Stadler Polska.
Koszt nowego składu wyniesie łącznie ponad 7 mld. Mają one być dostarczone do Polski w ciągu 3 lat. Jeszcze w tym roku zostanie podpisana pierwsza umowa dotycząca kilkudziesięciu pociągów.
Przetarg na nowe pojazdy elektryczne Polregio ogłosiło w maju ubiegłego roku. Po wybraniu wykonawców spółka Polregio wydała oficjalny komunikat:
Nowy tabor dla Polregio to rekordowe zamówienie dla polskiej kolei regionalnej (…) Spółka zamierza kupić łącznie do 200 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT-ów) za ponad 7 mld zł. Finansowanie będzie pochodzić z grantów i pożyczek unijnych (KPO, FENiKS, RPO), innych źródeł (np. EBI), komercyjnych instrumentów dłużnych oraz środków własnych przewoźnika. Pozyskanie tak dużej liczby pociągów jest możliwe dzięki stabilnej sytuacji finansowej spółki. W ostatnich dwóch latach spółka zabezpieczyła blisko 10 mld zł po stronie przychodów do 2030 r. w wieloletnich umowach z urzędami marszałkowskimi.
Nowe pociągi zostaną zamówione w dwóch wersjach. Pierwsza ma dotyczyć 60 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych posiadających od 130 do 160 miejsc siedzących. Z kolei druga ma wynosić 140 sztuk w wersji z minimum 210 miejscami siedzącymi.
Czytaj także:
- Pogoń Szczecin – Linfield: Skrót meczu, Wynik i Statystyki (03.08.2023)
- Żalgiris Kowno – Lech Poznań: Skrót meczu, Wynik i Statystyki (03.08.2023)
- Legia Warszawa – Ordabasy: Skrót meczu, Wynik i Statystyki (03.08.2023)
Nowy skład podniesie jakość świadczonych usług. Pociągi mają jeździć z prędkością nawet 160 km/h. To właśnie z myślą o tym w ostatnich latach zmodernizowanych zostało sporo odcinków trasy kolejowej. Dzięki temu tory są przystosowane do takiej prędkości, a to zdecydowanie skróci czas podróży pasażerów.
Zamówione składy mają nie odbiegać od wysokich standardów. Będą one wyposażone w klimatyzację. Podróżni będą mieli dostęp do bezprzewodowego Internetu. W pociągach znajdzie się wiele udogodnień dla osób niepełnosprawnych. Zamówione pociągi mają być niskopodłogowe. Dodatkowo będą wyposażone w pochylnię lub automatyczną windę. Jedna z dwóch toalet będzie również przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością.