porsche Carrera GT, uznawany za jeden z najbardziej ikonicznych supersamochodów początku lat 2000, udowodnił, że nigdy nie jest za późno na poprawę doskonałości. W niezwykłym pokazie możliwości nowoczesnej technologii opon, Carrera GT pobił swój pierwotny czas okrążenia Nurburgringu Nordschleife o imponujące 16 sekund. Wyposażony w nowe opony Michelin Pilot Sport Cup 2, legendarny supersamochód z silnikiem V10 pokonał tor w niesamowitym czasie 7 minut i 12 sekund, co potwierdziło czasopismo Sport Auto.
To osiągnięcie świadczy zarówno o zaangażowaniu Porsche w wsparcie swoich modeli z przeszłości, jak i transformacyjnym wpływie nowoczesnych technologii gumowych. Oto jak samochód debiutujący niemal dwie dekady temu zdołał ustanowić czas okrążenia szybszy niż niektóre z dzisiejszych najbardziej zaawansowanych aut sportowych.Choć dla entuzjastów Porsche Carrera GT może nie wydawać się „vintage”, w 2024 roku obchodzi swoje dwudziestolecie. Ostatnia jednostka opuściła linię produkcyjną w 2006 roku, a mimo to ten mid-engine arcydzieło pozostaje wzorem czystości jazdy dzięki krzyczącym silnikowi V10 o pojemności 5.7 litra oraz sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów.
Co niezwykłe, Porsche nie pozwoliło na to, by Carrera GT popadł w zapomnienie. W październiku 2023 roku producent ogłosił przełomową aktualizację: nowy zestaw opon Michelin Pilot Sport Cup 2 stworzonych specjalnie dla tego modelu. Opony te oferowane są właścicielom bezpłatnie i obiecują poprawioną wydajność we wszystkich aspektach – krótsze drogi hamowania, lepszą przyczepność oraz precyzyjniejsze prowadzenie.Aby zweryfikować twierdzenia Porsche, niemieckie czasopismo Sport Auto zaprosiło kierowcę fabrycznego Jörga Bergmeistera do przejechania okrążenia Nurburgringu nową wersją Carrera GT. Wynik był zdumiewający – czas okrążenia wyniósł jedynie 7:12 minut, co znacznie przewyższa poprzedni rekord wynoszący 7:28 minut ustanowiony przez legendę rajdową waltera Röhrla w 2004 roku na oryginalnych oponach Pirelli P Zero.
Poprawa czasu o aż szesnaście sekund mówi wiele o postępach technologii ogumienia. Choć sama konstrukcja Carrera GT pozostała mechanicznie niezmieniona, nowe opony Michelin Pilot Sport Cup 2 oferują poziom wydajności niewyobrażalny jeszcze dwadzieścia lat temu.
Osiągnięcie Carrera GT jest tym bardziej imponujące biorąc pod uwagę porównanie jego czasu do współczesnych potęg motoryzacyjnych. Jest szybszy od Porsche 911 GT3 generacji991 (7:25), BMW M4 CSL (7:20) czy legendarnego Lexusa LFA Nurburgring Edition (7:14). Dla samochodu wycofanego z produkcji prawie dwie dekady temu to ogromne osiągnięcie.
Sekret tego dramatycznego wzrostu wydajności tkwi w inżynierii nowych opon Michelin Pilot Sport Cup 2. Zaprojektowane przy użyciu najnowocześniejszych materiałów i wzorów bieżnika oferują one doskonałą przyczepność oraz stabilność szczególnie podczas szybkiego pokonywania zakrętów i hamowania.Manthey Racing – partner motorsportowy Porsche – zapewniło wsparcie torowe podczas rekordowego przejazdu. Ich obecność zagwarantowała optymalne dostosowanie Carrery GT do pełnego wykorzystania nowych opon oraz podkreśliła zobowiązanie Porsche wobec swoich klientów.
Powrót Carrery GT na nurburgring to kolejny przykład nieustannego dążenia marki do doskonałości. Rewidując auto uważane przez wielu za szczyt analogowej jazdy, Porsche przypomniało nam ponadczasowy blask Carrery GT oraz pokazało jak postęp technologiczny może podnieść nawet największe maszyny motoryzacyjne.
To osiągnięcie przypomina również jak producenci i dostawcy tacy jak Michelin mogą współpracować nad utrzymaniem ikon motoryzacyjnych aktualnymi i konkurencyjnymi na szybko zmieniającym się rynku automotive’owym; chodzi tu nie tylko zachowanie przeszłości ale także jej ulepszanie dla przyszłych pokoleń.
Nowy czas okrążenia Carrery GT na Nurburgringu to więcej niż tylko liczba; to celebracja spotkania ponadczasowego designu z nowoczesną innowacją dzięki tym nowym opnom Michelin pozostaje on siłą do reckonania nawet w świecie dominowanym przez hybrydowe hypercars oraz zaawansowaną elektronikę.