Niektórzy amerykańscy nabywcy odrzutowców biznesowych szukają nowych samolotów, których obecni właściciele mają problemy z płatnościami przed dostawą, co może być oznaką wczesnych pęknięć na tym, jak dotąd, bardzo dynamicznym rynku.
Sprzedaż samolotów używanych trwa tygodniami
Prawnicy lotniczy, brokerzy i analitycy twierdzą, że popyt zaczyna się zmniejszać, ponieważ samoloty używane sprzedają się coraz wolniej, a ruch na rynku odrzutowców biznesowych spada. Chociaż niewypłacalność jest nadal rzadka, te oznaki nierównomiernego popytu zwracają uwagę.
Jeden z dyrektorów ds. odrzutowców powiedział, że widział kilka samolotów w trudnej sytuacji i klientów, którzy spóźnili się z płatnościami z powodu trudności finansowych, niektórzy z nich pochodzą z części Europy Wschodniej lub Ameryki Łacińskiej, gdzie oczekuje się spowolnienia wzrostu gospodarczego.
Obserwujemy, czy będzie to miękkie lądowanie, czy też coś innego – powiedział członek zarządu, który poprosił o nieujawnianie jego tożsamości.
Inwestorzy będą szukać wskazówek, kiedy producent Gulfstream General Dynamics Corp i producent odrzutowców biznesowych Cessna Textron Inc. przedstawią w środę wyniki finansowe. Producenci prywatnych odrzutowców zapewniali inwestorów, że ich miliardowe zaległości i stały popyt zamortyzują ewentualne uderzenie recesji.
Producenci samolotów rzadko ujawniają przypadki samolotów w trudnej sytuacji, ale twierdzą, że mogą łatwo odsprzedać niechciane modele.
Jeśli z jakiegoś powodu nie dojdzie do ostatecznej sprzedaży samolotu, zespół sprzedaży pracuje nad dopasowaniem samolotu do podobnej misji, lokalizacji i harmonogramu klienta”- powiedział Lannie O’Bannion, starszy wiceprezes w jednostce lotniczej Textron.
W czasie pandemii COVID-19, wzrost zamożności, dostęp do taniej gotówki i popyt ze strony elitarnych podróżników napędzały rynek sprzedaży odrzutowców biznesowych, co sprawiło, że producenci samolotów mieli duże zaległości i długie oczekiwanie na niektóre modele.
Jednak rosnące stopy procentowe, które podniosły koszty kredytu, oraz rosnące oznaki zbliżającej się recesji skłoniły niektórych nabywców do opóźnienia zakupu.
W związku z tym, że popyt na razie jest duży, niektórzy chętni kupujący polują na zagrożone aktywa jako sposób na skrócenie wciąż długiego oczekiwania na nowe samoloty, powiedzieli przedstawiciele branży. Niektórzy kupujący pod koniec ubiegłego roku szukali samolotów w trudnej sytuacji, aby zakwalifikować się do korzystnych przepisów podatkowych.
Brian Proctor, szef firmy Mente Group, zajmującej się doradztwem i pośrednictwem w zakresie lotnictwa, powiedział, że ma dwóch nabywców, którzy obejrzeliby nowy samolot w trudnej sytuacji, nawet gdyby nie był w 100% doskonały.
Tymczasem adwokat lotniczy Stewart Lapayowker powiedział, że zna kilku nabywców, którzy czekają na uboczu, gotowi wskoczyć w dostawę, która nie została zrealizowana, ponieważ niektórzy wrażliwi klienci ponownie rozważają wcześniejsze zamówienia.
Jednocześnie tempo sprzedaży spadło, a sprzedaż samolotów używanych trwa tygodniami, a nie godzinami czy dniami jak pod koniec 2021 roku, powiedział Proctor.
Inną oznaką uspokojenia rynku jest to, że poziom zapasów samolotów używanych na sprzedaż wzrósł o ponad 40% w drugiej połowie 2022 r., powiedział analityk lotniczy Brian Foley, powołując się na dane specjalisty branżowego AMSTAT.
Firma badawcza WINGX podała, że aktywność w zakresie markowego czarteru w Ameryce Północnej spadła w ubiegłym roku o 2%. WINGX przewiduje, że aktywność lotnicza w 2023 r. spadnie z poziomu pandemii, ale nadal będzie wyższa niż w 2019 r.
Kolejnym czynnikiem, który wstrzymuje kupujących, jest rosnący sprzeciw wobec emisji, w związku z tym, że kraje takie jak Belgia planują opodatkowanie samolotów korporacyjnych, a niektórzy amerykańscy celebryci posiadający odrzutowce zostali nazwani przestępcami klimatycznymi.
Zipporah Marmor, wiceprezes firmy ACASS świadczącej usługi w zakresie lotnictwa biznesowego, wspomina jedną transakcję dotyczącą używanego odrzutowca biznesowego, która upadła w związku z propozycjami w Europie dotyczącymi zakazu, opodatkowania lub regulacji prywatnych samolotów. Zarząd europejskiej firmy odradził transakcję.
Producent odrzutowców Bombardier z Montrealu, który przedstawi wyniki finansowe 9 lutego, powiedział, że udało mu się odsprzedać innym klientom cztery lub pięć samolotów przeznaczonych pierwotnie dla nabywców w Rosji przed wojną na Ukrainie.
Analityk rynku lotniczego Richard Aboulafia powiedział, że kluczem jest uniknięcie załamania popytu jak w 2008 roku.
Mój problem polega na tym, że jeżeli sprawy przybiorą zły obrót w 2008 r., to zaległości są fałszywym poczuciem bezpieczeństwa – powiedział, dodając, że taki krach jest mało prawdopodobny.
Na razie upadła transakcja jednej firmy to szczęście innego kupca. Marmor zamienił nieudaną transakcję z firmą europejską na sprzedaż amerykańskiemu nabywcy dwa tygodnie później po wyższej cenie.
Źródło: Reuters