Rząd Polski zgodził się na zakup lekkich pojazdów rozpoznawczych, ciężkich bojowych wozów piechoty i kołowych transporterów opancerzonych dla swoich sił zbrojnych.
Lekkie pojazdy rozpoznawcze zostaną dostarczone w latach 2024-2030
Ministerstwo Obrony Narodowej i Polska Grupa Zbrojeniowa podpisały w poniedziałek trzy nowe kontrakty w ramach nowego programu wydatków obronnych Warszawy.
Pierwsza umowa, o wartości 1,2 miliarda złotych (290 milionów dolarów), obejmuje produkcję i dostawę prawie 400 Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych (LPR) na podwoziu 4×4.
Będą one podobno wyposażone w nowe, zmodernizowane nadwozie z opancerzeniem balistycznym pierwszego poziomu, aby spełnić wymagania polskiego wojska.
LPR będzie miał na dachu obrotnicę do montażu 7,62-milimetrowych karabinów maszynowych lub 40-milimetrowych granatników
„Przechodzimy już do historii wraz z erą [polskich wielozadaniowych samochodów terenowych] Honkerów i różnych tego typu pojazdów” – powiedział minister obrony Mariusz Błaszczak. „Zamierzamy jak najszybciej wprowadzić ten pojazd do polskiej armii”.
Lekkie pojazdy rozpoznawcze zostaną dostarczone w latach 2024-2030.
Ciężki pojazd bojowy
Drugi kontrakt obejmuje produkcję „kilkuset” nowoczesnych ciężkich bojowych wozów piechoty do wsparcia misji bojowych.
Pojazdy będą dostępne w różnych konfiguracjach, z których jedna będzie wykorzystywać polski zdalnie sterowany system wieżowy ZSSW-30.
Ich podwozia będą wykorzystywać elementy samobieżnego haubicoarmaty Krab do transportu trzyosobowej załogi i ośmiu żołnierzy.
Ciężkie pojazdy będą wykorzystywane do zwalczania celów opancerzonych i nieopancerzonych, niszczenia fortyfikacji polowych i przeprowadzania bezpośrednich ataków na personel wroga.
Transportery osobowe
Polska zgodziła się również na zakup „prawie tysiąca” transporterów opancerzonych Nowy Kołowy Transporter Opancerzony (NKTO) dla swojego wojska.
Chociaż szczegóły są nadal ograniczone, ujawniono, że transportery będą wyposażone w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia.
Spośród trzech zamówionych typów pojazdów, NKTO ma najdłuższy termin dostawy, ponieważ zostanie zaprojektowany od podstaw i wyprodukowany zgodnie ze specyfikacjami polskiego przemysłu obronnego.
Oczekuje się, że transportery opancerzone zostaną dostarczone do 2035 roku.
„Podjęliśmy wyzwanie opracowania nowej wersji tego pojazdu. Jestem przekonany, że to będzie hit, to będzie hit eksportowy. Przede wszystkim potrzeby Wojska Polskiego, ale też staramy się, żeby te produkty mogły być eksportowane” – powiedział Błaszczak.
Źródło: TDP