Anheuser-Busch InBev, spółka dominująca Bud Light, poinformowała 31 października, że przychody firmy w USA w trzecim kwartale spadły o 13,5 procent, co świadczy o tym, że promocja Bud Light z udziałem transpłciowego influencera nadal wpływa na sprzedaż.
Sprzedaż Bud Light w dolarach amerykańskich spadła o 29 procent w ciągu czterech tygodni
„Przychody spadły o 13,5 procent, przy czym przychód na [hektolitr] wzrósł o 4,9 procent, napędzany inicjatywami zarządzania przychodami” – powiedział gigant piwowarski w oświadczeniu. Odnotowano również 17,6-procentowy spadek sprzedaży do hurtowników i 16,6-procentowy spadek sprzedaży do detalistów.
Wynika to „przede wszystkim ze spadku wolumenu Bud Light i ma wpływ na etapy wysyłki przed naszą październikową podwyżką cen w zeszłym roku” – napisał Anheuser-Busch, zauważając, że jego zysk w USA przed odsetkami, podatkami, amortyzacją i amortyzacją (EBITDA) spadł o 29,6 procent w tym kwartale.
„Około dwie trzecie tego spadku można przypisać wynikom udziału w rynku, a pozostałą część utracie produktywności, zwiększonym inwestycjom w sprzedaż i marketing oraz środkom wsparcia dla naszych partnerów hurtowych” – powiedziała firma.
To drugi kwartał, w którym reakcja Bud Light wpłynęła na sprzedaż w Stanach Zjednoczonych. Anheuser-Busch InBev poinformował również w sierpniu, że jego amerykański oddział odnotował spadek zysku w związku z reakcją, która obaliła Bud Light z pozycji najlepiej sprzedającego się piwa w Ameryce przez ponad dwie dekady.
Ogólnie rzecz biorąc, największy na świecie producent piwa poinformował, że skorygowane zyski za ostatni kwartał wzrosły o 4,1 procent, do 5,4 miliarda dolarów, przy przychodach, które wzrosły o 5 procent, do 15,6 miliarda dolarów.
„Nasze główne portfolio przyniosło średnio jednocyfrowy wzrost przychodów, ponieważ dwucyfrowy wzrost w RPA, Kolumbii i Republice Dominikany został częściowo skompensowany spadkiem przychodów Bud Light w USA” – czytamy w raporcie. „Nasze główne marki zyskały lub utrzymały udział w segmencie na większości naszych kluczowych rynków, zgodnie z naszymi szacunkami”.
Sprzedaż Bud Light spadła w wyniku reakcji konserwatystów po tym, jak marka wysłała pamiątkową puszkę do transpłciowego influencera Dylana Mulvaneya na początku kwietnia, zanim została opublikowana w mediach społecznościowych. Według publicznie dostępnych danych, przez kilka kolejnych tygodni sprzedaż Bud Light odnotowywała dwucyfrowe spadki rok do roku.
W czerwcu Bud Light spadł na drugie miejsce w sprzedaży detalicznej w USA, za Modelo Especial. Modelo pozostaje liderem rynku, z prawie 9-procentowym udziałem w sprzedaży detalicznej od początku roku do 21 października, podczas gdy Bud Light ma 8-procentowy udział, według The Associated Press.
Sprzedaż Bud Light w dolarach amerykańskich spadła o 29 procent w ciągu czterech tygodni zakończonych 21 października w porównaniu do okresu sprzed roku, według danych Nielsen opracowanych przez Bump Williams Consulting, podała AP. Od początku roku sprzedaż spadła o prawie 19 procent.
W ubiegłym tygodniu Anheuser-Busch ogłosił nowe „wieloletnie partnerstwo marketingowe” z promocją mieszanych sztuk walki Ultimate Fighting Championship (UFC), co oznacza, że Bud Light powróci jako oficjalny partner marki. Ponad dekadę temu UFC i Bud Light były partnerami.
„Z dumą ogłaszam, że wracamy do wspólnego biznesu” – powiedział w oświadczeniu dyrektor generalny UFC Dana White. „Jest wiele powodów, dla których zdecydowałem się na współpracę z Anheuser-Busch i Bud Light, przede wszystkim dlatego, że czuję, że jesteśmy bardzo zgodni, jeśli chodzi o nasze podstawowe wartości i to, co reprezentuje marka UFC”.
Jednak niektórzy znani użytkownicy mediów społecznościowych zasygnalizowali, że mogą również zbojkotować UFC z powodu partnerstwa Bud Light i komentarzy pana White’a na temat „podstawowych wartości”.
„Mówisz, że UFC nie ma nic przeciwko promowaniu przez Bud Light złej ideologii transpłciowej Dylana Mulvaneya? Podpisano, miliony fanów, którzy też cię zbojkotują” – zapytała konserwatywna komentatorka Liz Wheeler w poście na X.
„Nikt nie pije Bud Light na żadnej imprezie, na której byłem tej jesieni” – powiedział komentator Clay Travis. „Marka jest martwa”.
Były republikański kandydat do kongresu Robby Starbuck powiedział: „Podpalenie tych pieniędzy byłoby mniej żenujące niż to, co ma się wydarzyć.
„Zawodnicy to znienawidzą. Fani to znienawidzą. Klienci nie wrócą”.
Wydaje się, że dzięki umowie z UFC Bud Light próbuje zrehabilitować swój wizerunek wśród głównej bazy konsumentów po kontrowersjach związanych z Mulvaneyem. Niedawno firma produkująca napoje zwiększyła swoją widoczność podczas meczów NFL i nawiązała współpracę z Kansas City Chiefs tight end Travis Kelce w reklamach.
Chociaż warunki finansowe nie zostały ujawnione, osoba zaznajomiona z partnerstwem powiedziała CNBC, że umowa przekracza 100 milionów dolarów.
Wśród nawoływań do bojkotu, pan White powiedział w zeszłym tygodniu gospodarzowi Fox News Seanowi Hannity, że umowa nie dotyczy pieniędzy.
„Jest wiele innych rzeczy, które są dla mnie ważne, a nie tylko pieniądze” – powiedział. „A ludzie, którzy byli zaangażowani w te negocjacje, z każdej strony, absolutnie, pozytywnie wiedzą, że mój wybór nie był zdeterminowany przez pieniądze”.
Źródło: ZH