Zdecydowana większość Paryżan zagłosowała za zakazem używania hulajnóg elektrycznych na ulicach stolicy Francji, w niewiążącym referendum, do którego władze miasta się zastosują.

W 2022r. w Paryżu zarejestrowano 459 wypadków z udziałem e-hulajnóg
Zakaz uzyskał od 85,77% do 91,77% głosów w 20 dzielnicach Paryża, które opublikowały wyniki, według strony internetowej miasta Paryża, na temat tego, co zostało nazwane rzadkimi „konsultacjami społecznymi”.
Frekwencja była bardzo niska. Głosowanie było otwarte dla wszystkich 1,38 miliona zarejestrowanych wyborców w Paryżu.
Burmistrz Paryża Anne Hidalgo uznała głosowanie za sukces i powtórzyła swoją obietnicę poszanowania wyniku referendum konsultacyjnego.
Bardzo jasne przesłanie wyborców staje się teraz naszym przewodnikiem, powiedziała. Wraz z moim zespołem będziemy śledzić ich decyzję, tak jak obiecałam.
Wiele miast na całym świecie zaostrza przepisy dotyczące e-scooterów, ograniczając liczbę operatorów, prędkość i miejsca, w których mogą parkować, chociaż rząd Wiktorii ogłosił w zeszłym tygodniu rozszerzenie prób z e-scooterami w Melbourne.
Rozrzucone po Paryżu, łatwe do zlokalizowania i wypożyczenia za pomocą aplikacji do pobrania i stosunkowo tanie, skutery stały się hitem wśród turystów, którzy uwielbiają ich szybkość i swobodę, jaką oferują.
W ciągu pięciu lat od ich wprowadzenia, w ślad za współdzielonymi samochodami i rowerami, skutery do wynajęcia zyskały również zwolenników wśród niektórych Paryżan, którzy nie chcą lub nie mogą sobie pozwolić na własny pojazd, ale lubią możliwość ucieczki od metra i innych środków transportu publicznego.
Jednak wielu Paryżan skarży się, że skutery elektryczne stanowią atrakcję dla oczu i zagrożenie dla ruchu drogowego, a te mikropojazdy były uczestnikami setek wypadków.
Wolałem głosować przeciw, ponieważ w Paryżu panuje bałagan – powiedział pracownik kolei Ibrahim Beutchoutak,. Sposób, w jaki jest to zorganizowane, niebezpieczeństwo, jakie stwarza w Paryżu, zanieczyszczenie wizualne, to nie jest dobre.
W 2021 roku we Francji w wypadkach z udziałem skuterów zginęły 24 osoby, w tym jedna w Paryżu. W ubiegłym roku w Paryżu zarejestrowano 459 wypadków z udziałem e-hulajnóg i podobnych pojazdów, w tym trzy śmiertelne.
W mojej pracy widzimy wiele wypadków drogowych spowodowanych przez skutery, więc naprawdę widzimy negatywne skutki – powiedziała lekarz ogólny Audrey Cordier, po głosowaniu przeciwko skuterom.
Po skargach na anarchiczne rozmieszczenie e-hulajnóg w pierwszych dwóch latach ich funkcjonowania, Paryż w 2020 roku zmniejszył liczbę operatorów do trzech.
Dał im trzyletni kontrakt, wymagał ograniczenia prędkości skuterów do 20 km/h i narzucił wyznaczone miejsca parkingowe dla skuterów. Obecne umowy będą obowiązywały do września.
Operatorzy zaproponowali dalsze regulacje, w tym sprawdzanie, czy użytkownicy mają ukończone 18 lat, mocowanie tablic rejestracyjnych, aby policja mogła zidentyfikować sprawców wykroczeń drogowych oraz ograniczenie do jednego pasażera.
Hidalgo i niektórzy jej zastępcy prowadzili kampanię na rzecz zlikwidowania „swobodnie pływającej” flotylli wypożyczalni – nazwanej tak, ponieważ skutery są odbierane i porzucane w mieście według uznania wypożyczających – ze względu na bezpieczeństwo, uciążliwość publiczną oraz koszty i korzyści dla środowiska, zanim stolica będzie gospodarzem Igrzysk Olimpijskich w przyszłym roku.
W niedzielę operatorzy tacy jak Tier i Lime wysłali do użytkowników darmowe kody na vouchery, aby zachęcić ich do głosowania przeciwko zakazowi.
Niektórzy głosujący powiedzieli, że woleliby bardziej restrykcyjne przepisy niż całkowity zakaz.
Głosowałem za, ponieważ jestem przeciwny raczej binarnemu wyborowi, jaki dano nam w tym referendum. Nie chcę, aby skutery robiły na chodnikach co chcą, ale zakazanie ich nie jest priorytetem – powiedział Pierre Waeckerle.
Źródło: Reuters