Wielka Brytania, Irlandia, Liechtenstein, Norwegia, Niemcy, Korea, Litwa i Rumunia zobowiązały się do obniżenia emisyjności swoich krajowych systemów transportowych w ramach porozumienia paryskiego.
Ministrowie zobowiązali się do pracy za pośrednictwem odpowiedzialnych instytucji
Odpowiednie wspólne oświadczenie ministrów tych krajów zostało przygotowane w ramach okrągłego stołu ministrów ds. transportu i zmian klimatu w dniu 24 maja 2023 r.
„Zdajemy sobie sprawę, że dotrzymanie tego zobowiązania nie będzie możliwe bez przyspieszonej dekarbonizacji sektora transportu. Nie ma drogi do 1,5°C, która obejmowałaby dalsze niesłabnące wykorzystanie paliw kopalnych w sektorze transportu, i istnieje pilna potrzeba szybkiego zwiększenia skali rozwiązań dekarbonizacyjnych we wszystkich rodzajach transportu. W tym celu zobowiązujemy się do opracowania i wdrożenia ambitnych strategii sektorowych i celów w zakresie dekarbonizacji transportu krajowego. Zobowiązujemy się do dostosowania tych strategii do naszych ustalonych na szczeblu krajowym wkładów w ramach porozumienia paryskiego oraz do poddawania ich przeglądowi. Wzywamy wszystkie strony porozumienia do uczynienia tego samego przed konferencją UNFCCC-COP28” – czytamy w oświadczeniu.
Ponadto ministrowie zobowiązali się do pracy za pośrednictwem odpowiedzialnych instytucji, Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) i Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), w celu zwiększenia ambicji i działań w lotnictwie i żegludze, biorąc pod uwagę fakt, że emisje w tych sektorach nie są regulowane przez ramy UNFCCC.
„Przypominamy historyczne przyjęcie zerowej emisji CO2 netto do 2050 r. jako nowego globalnego celu dla lotnictwa międzynarodowego na 41. sesji Zgromadzenia ICAO jako przykład sukcesu społeczności międzynarodowej w uzgadnianiu celów międzynarodowych emisji zgodnych z 1,5°C” – dodano w oświadczeniu.
Źródło: YS