Stado orek zaatakowało jedną z łodzi biorących udział w wytrzymałościowym wyścigu żeglarskim, gdy zbliżała się ona do Cieśniny Gibraltarskiej, najnowsze spotkanie w tym, co naukowcy twierdzą, że jest rosnącym trendem czasami agresywnych interakcji z orkami iberyjskimi.
Zachowanie to wymyka się łatwemu wytłumaczeniu
15-minutowe starcie z co najmniej trzema gigantycznymi ssakami zmusiło załogę biorącą udział w czwartkowym wyścigu The Ocean Race do opuszczenia żagli i podniesienia łoskotu, próbując odstraszyć zbliżające się orki. Nikt nie został ranny, ale kapitan Team JAJO Jelmer van Beek powiedział w filmie opublikowanym na stronie The Ocean Race, że był to „przerażający moment”.
„Dwadzieścia minut temu uderzyły w nas orki”, powiedział w filmie. „Trzy orki płynęły prosto na nas i zaczęły uderzać w stery. Imponujący widok orek, pięknych zwierząt, ale także niebezpieczny moment dla nas jako zespołu”.
Zespół JAJO zbliżał się do ujścia Morza Śródziemnego na trasie z Holandii do Włoch, kiedy co najmniej trzy orki zbliżyły się do jachtu klasy VO65. Nagranie wykonane przez załogę pokazało, że jeden z orków szturcha ster; inne nagranie pokazało, jak jeden z nich wbija nos w kadłub.
Naukowcy odnotowali rosnącą liczbę doniesień o orkach, które mierzą średnio od 5 do 6,5 metra i ważą ponad 3600 kilogramów, uderzających lub uszkadzających łodzie u zachodniego wybrzeża Półwyspu Iberyjskiego w ciągu ostatnich czterech lat.
Zachowanie to wymyka się łatwemu wytłumaczeniu. Zespół badaczy życia morskiego, którzy badają orki u wybrzeży Hiszpanii i Portugalii, zidentyfikował 15 osobników biorących udział w spotkaniach – 13 z nich to młode osobniki, co potwierdza hipotezę, że orki biorą udział w zabawie. Fakt, że dwa z nich są dorosłe, może wspierać konkurencyjną i bardziej sensacyjną teorię, że reagują one na jakieś traumatyczne wydarzenie z łodzią.
„Wiedzieliśmy, że istnieje możliwość ataku orki na tym odcinku” – powiedział Brend Schuil, reporter pokładowy Team JAJO. „Więc już wcześniej rozmawialiśmy o tym, co zrobić, gdyby taka sytuacja miała miejsce”.
Schuil powiedział, że wezwano wszystkie ręce na pokład i opuszczono żagle, aby spowolnić łódź z prędkości wyścigowej 12 węzłów. Załoga wydawała dźwięki, aby przestraszyć orki, ale nie wcześniej niż spadła z drugiego na czwarte miejsce na etapie z Hagi do Genui, gdzie ma dotrzeć w ten weekend.
„Wydawały się bardziej agresywne, gdy płynęliśmy z dużą prędkością. Kiedy zwolniliśmy, zaczęli być mniej agresywni w swoich atakach” – powiedział. „Wszyscy na pokładzie są w porządku, zwierzęta również”.
Wyścig Ocean Race obejmuje dwie klasy żaglówek na morzu przez kilka tygodni, przy czym łodzie IMOCA 60 rywalizują w sześciomiesięcznym, 59 000-kilometrowym opłynięciu globu. Łodzie zmagały się już z gigantyczną flotyllą wodorostów, katastrofalną awarią sprzętu i kolizją, która wyeliminowała lidera z decydującego siódmego etapu.
Chociaż trasa wyścigu przebiega wokół stref wykluczenia w celu ochrony znanych siedlisk morskich, w The Ocean Race i innych szybkich regatach dochodziło już do spotkań z wielorybami.
Jedna z łodzi biorących udział w tegorocznym wyścigu dookoła świata Ocean Race uruchomiła alarm po uderzeniu w wieloryba u wybrzeży Nowej Fundlandii w maju; dwóch członków załogi zostało rannych w wyniku kolizji. Na początku Pucharu Ameryki 2013 w zatoce San Francisco zgłoszono obecność wieloryba w zatoce, a organizatorzy byli przygotowani na opóźnienie wyścigu, gdyby zawędrował on na trasę. W 2022 r. rozpoczęcie wyścigu SailGP o mistrzostwo sezonu 2 o wartości 1 miliona dolarów na tym samym obszarze Zatoki San Francisco zostało opóźnione, gdy na trasie zauważono wieloryba.
W 2005 roku pierwszy południowoafrykański jacht, który walczył o Puchar Ameryki, uderzył w wieloryba swoim 12-metrowym kilem podczas treningu w pobliżu Kapsztadu, zatrzymując 75-stopowy slup w wodzie, raniąc dwóch członków załogi i zrywając oba koła sterowe.
Źródło: VOA