nowa inicjatywa dotycząca podatku od broni w Kolorado, zatwierdzona przez wyborców, ma na celu wsparcie usług dla ofiar przestępstw. Podatek w wysokości 6,5% na producentów i sprzedawców broni oraz amunicji ma przynieść około 39 milionów dolarów rocznie.Środki te zostaną przeznaczone głównie na usługi dla ofiar przestępstw, w tym pomoc dla osób doświadczających przemocy domowej.
W Kolorado liczba zgonów związanych z bronią wzrasta od co najmniej 2006 roku, a tempo tego wzrostu przewyższa przyrost populacji stanu.Wzrost liczby morderstw zauważono szczególnie na początku pandemii COVID-19.Eksperci wskazują, że nowy podatek może mieć wpływ nie tylko na finanse społeczne, ale także na zdrowie publiczne.
Emmy Betz z Uniwersytetu Kolorado zastanawia się nad tym, czy podatek wpłynie na zachowania konsumentów i sprzedaż broni. Warto dodać, że federalny podatek od producentów broni obowiązuje już od ponad wieku.
Monica Duran, demokratyczna przedstawicielka stanu i współautorka ustawy o nowym podatku zaplanowanym do wdrożenia w kwietniu przyszłego roku, zwraca uwagę na powiązania między posiadaniem broni a przemocą domową. Co miesiąc średnio 57 kobiet ginie w wyniku przemocy ze strony partnera intymnego przy użyciu broni palnej.Finansowanie organizacji wspierających ofiary przemocy pochodzi głównie z federalnych funduszy uzyskiwanych z grzywien nakładanych na skazanych przestępców federalnych. Jednakże fundusze te znacznie spadły – z prawie 57 milionów dolarów w 2018 roku do około 14 milionów dolarów w 2024 roku.
Nowy podatek jest określany jako „podatek Pigouviana”, który ma rekompensować koszty społeczne związane z produktami szkodliwymi dla zdrowia publicznego. Rosanna Smart zauważa podobieństwo tego podatku do opłat za paliwo przeznaczonych na naprawę dróg.
W ubiegłym roku Sąd Najwyższy USA orzekł o prawie obywateli do noszenia broni poza domem w celach obronnych. To utrudnia uchwalanie nowych regulacji dotyczących posiadania broni oraz uwypukla znaczenie historycznych precedensów.
Rzeczywisty wpływ nowych ustaw podatkowych będzie widoczny dopiero po pewnym czasie. Badacze sugerują jednak możliwość bardziej efektywnego projektowania polityki podatkowej poprzez różnicowanie stawek według potencjalnego ryzyka danego produktu lub miejsca jego zakupu.
Niektórzy przedsiębiorcy obawiają się jednak negatywnych skutków nowego podatku; mogą stracić klientów wyjeżdżających po broń do sąsiednich stanów bez takiego obciążenia finansowego. Przykładowo Frank Sadvar ze sklepu Northwest Outfitters zauważa już tendencję u klientów kierujących się ku Utah lub Wyoming zamiast kupować broń lokalnie.
Organizacje wspierające ofiary przemocy wyrażają obawy co do swojej sytuacji finansowej przed pełnym wdrożeniem nowego systemu opodatkowania planowanego dopiero na rok 2026. Courtney Sutton z Colorado Organization for Victim Assistance zaznacza potrzebę stabilizacji finansowej tych instytucji oraz ich zależność od zmiennych funduszy federalnych.