Brytyjscy liderzy edukacji twierdzą, że szkoły są zdezorientowane bardzo szybkim tempem zmian w sztucznej inteligencji.
Sztuczna inteligencja ewoluuje zbyt szybko
Liderzy edukacyjni w najlepszych brytyjskich szkołach biorą obawy dotyczące sztucznej inteligencji w swoje ręce, tworząc radę doradczą ds. technologii i ostrzegając, że ryzyko związane ze sztuczną inteligencją stanowi największe zagrożenie dla szkół.
Według sekretarz edukacji Gillian Keegan, Wielka Brytania przewiduje, że sztuczna inteligencja może dokonać transformacyjnej zmiany w swoim systemie edukacji, która może odciążyć nauczyciela od codziennych obowiązków, takich jak opracowywanie planów lekcji.
Po wydaniu ChatGPT w zeszłym roku, uczniowie na całym świecie zgłosili, że używają tej technologii do pomocy w pracy szkolnej.
Ośmiu nauczycieli napisało w tym miesiącu list do The Times of London, ostrzegając, że chociaż sztuczna inteligencja może służyć jako przydatne narzędzie dla uczniów i nauczycieli, ryzyko związane z technologią jest uważane za największe zagrożenie dla szkół.
Jako liderzy w szkołach państwowych i niezależnych uważamy sztuczną inteligencję za największe zagrożenie, ale także potencjalnie największą korzyść dla naszych uczniów, pracowników i szkół. Szkoły są zdezorientowane bardzo szybkim tempem zmian w sztucznej inteligencji i szukają bezpiecznych wskazówek na temat najlepszej drogi naprzód, ale czyim radom możemy zaufać? – napisała koalicja nauczycieli w Wielkiej Brytanii w liście do The Times.
Nauczyciele, wśród których znaleźli się dyrektorzy szkół przygotowawczych, takich jak Epsom College, Magdalen College School i Wellington College, argumentowali, że szkoły są oszołomione bardzo szybkim tempem zmian w sztucznej inteligencji i brakuje im rady, jak sobie z tym poradzić.
Nie mamy pewności, że duże firmy cyfrowe będą w stanie regulować się w interesie uczniów, pracowników i szkół. W przeszłości rząd nie pokazał, że jest do tego zdolny lub chętny – napisali nauczyciele, zauważając, że są zadowoleni z tego, że premier Rishi Sunak powiedział ostatnio, że należy wprowadzić bariery ochronne w zakresie sztucznej inteligencji.
Powiedzieli, że sztuczna inteligencja ewoluuje zbyt szybko, aby lokalni liderzy mogli „zapewnić szkołom porady w czasie rzeczywistym, więc stworzyli własne rozwiązanie, tworząc radę doradczą.
W związku z tym ogłaszamy dzisiaj nasz własny organ międzysektorowy złożony z wiodących nauczycieli w naszych szkołach, kierowany przez panel niezależnych ekspertów cyfrowych i AI, aby doradzać szkołom, które zmiany w AI mogą być korzystne, a które szkodliwe – napisali nauczyciele.
Anthony Seldon, dyrektor Epsom College, stanął na czele listu i powiedział The Times, że sztuczna inteligencja może być momentem prasy drukarskiej tego pokolenia, ale ryzyko związane ze sztuczną inteligencją jest poważniejsze niż jakiekolwiek zagrożenie, przed jakim kiedykolwiek stanęły szkoły.
Ludzie są zaskoczonymi królikami w świetle reflektorów. Każdego tygodnia wszystko się zmienia… Istnieją głębokie obawy, że technologia zostanie wykorzystana do nauki [dzieci], ich stymulacji, opieki nad nimi. Podstawą zdrowia psychicznego są relacje i kontakty międzyludzkie – powiedział Seldon na konferencji dla dyrektorów szkół w tym miesiącu.
Dodał, że obawia się, że młodzież straci kontakt z rzeczywistością, spędzając tak dużo czasu na interakcji z rzeczywistością rozszerzoną i wirtualną.
W miarę jak nauka staje się coraz bardziej technologiczna, ich zrozumienie tego, co jest rzeczywiste, a co normalne, co jest prawdą, a co nieprawdą, będzie ulegać stopniowej erozji – powiedział.
W Stanach Zjednoczonych badania wykazały, że młodsze pokolenia korzystają z systemów sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, częściej niż starsze pokolenia. Pokolenie Z, osoby urodzone w latach 1997-2013, zgłosiło, że korzysta z technologii regularnie częściej niż starsze pokolenia, podczas gdy studenci twierdzą, że najczęściej korzystają z platformy do nauki języka angielskiego, a następnie matematyki i nauk społecznych.
Na początku tego roku systemy szkół publicznych, takie jak New York City Public Schools i Los Angeles Unified School District, ograniczyły korzystanie z ChatGPT w klasach ze względu na obawy dotyczące oszukiwania i dezinformacji.
ChatGPT jest szkolony poprzez czytanie tekstu z Internetu i wykorzystywanie tych informacji w odpowiedziach dla ludzi. Uczniowie, którzy używają tej technologii do wykonywania prac klasowych, narażają się na ryzyko dezinformacji – system może udzielać odpowiedzi, które wydają się poprawne, ale nie są, a nawet plagiatować.
Koalicja nauczycieli w Wielkiej Brytanii planuje opublikować stronę internetową, która będzie prowadzona przez 15 nauczycieli przedmiotów ścisłych lub technicznych i będzie zawierać przewodniki dla nauczycieli na temat tego, jakie technologie sztucznej inteligencji należy stosować, a jakich unikać.
Źródło: FoxNews