Gwałtowny rozwój TikTok z niszowej aplikacji do dzielenia się filmami wideo do globalnego behemota mediów społecznościowych przyniósł wiele kontroli, szczególnie w związku z jej powiązaniami z Chinami.
Globalna akcja przeciwko TikTok rozpoczęła się w Indiach w 2020r.
Komisja Europejska jest najnowszą organizacją, która zakazała używania tej aplikacji na swoich urządzeniach, po tym jak podobne kroki podjęto w Stanach Zjednoczonych.
Czy zatem TikTok jest narzędziem szpiegowskim Pekinu, zabawną aplikacją, czy może jednym i drugim?
Globalna akcja przeciwko TikTok, należącej do chińskiej firmy ByteDance, rozpoczęła się na dobre w Indiach w 2020 roku.
Była to jedna z chińskich aplikacji zakazanych po śmiertelnych starciach na granicy między dwoma krajami, a New Delhi stwierdziło, że broni swojej suwerenności.
W tym samym roku prezydent USA Donald Trump zagroził zakazem i oskarżył TikTok o szpiegostwo na rzecz Chin, pomysł, który zyskał popularność w Waszyngtonie.
Firma TikTok została zmuszona do przyznania, że pracownicy ByteDance w Chinach uzyskali dostęp do danych Amerykanów, ale zawsze zaprzeczała, że przekazała dane chińskim władzom.
Firma podjęła działania w celu uspokojenia obaw USA, ogłaszając w czerwcu 2022 roku, że będzie przechowywać wszystkie dane amerykańskich użytkowników na serwerach w USA.
Jednak w styczniu pracownicy federalni USA otrzymali zakaz pobierania aplikacji, a w czwartek Komisja Europejska poszła w jej ślady, aby chronić dane instytucji.
Zakazy nie powstrzymały rozwoju TikTok.
Z ponad miliardem aktywnych użytkowników jest on szóstą najczęściej używaną platformą społecznościową na świecie, według agencji marketingowej We Are Social.
Chociaż pozostaje w tyle za dominującym od dawna trio Facebook, WhatsApp i Instagram, jej wzrost wśród młodych ludzi znacznie przewyższa konkurencję.
Według danych agencji Wallaroo, prawie jedna trzecia użytkowników TikTok to osoby w wieku od 10 do 19 lat.
Dzięki szybkiemu rozwojowi TikTok uzyskał w zeszłym roku ponad 11 miliardów dolarów przychodów z reklam, co oznacza trzykrotny wzrost w ciągu jednego roku.
Konkurenci TikTok szybko skopiowali jego krótki format wideo i ciągłe przewijanie, ale z niewielkim skutkiem.
Atrakcyjność twórcy
Funkcje edycyjne i potężny algorytm TikTok pozwoliły mu wyprzedzić grę, przyciągając armię twórców i influencerów, a także tworząc wielu własnych.
Ale algorytm jest nieprzejrzysty i często zarzuca się mu, że prowadzi użytkowników do silosów treści cyfrowych.
Pracownicy TikTok i ByteDance również ręcznie zwiększają liczbę wyświetleń pewnych treści, jak wynika z niedawnego raportu w Forbes.
TikTok oświadczył, że ręczna promocja dotyczy tylko niewielkiej części polecanych filmów.
Aplikację regularnie oskarża się o szerzenie dezinformacji, narażanie użytkowników na niebezpieczeństwo poprzez niebezpieczne filmiki challenge i zezwalanie na pornografię, mimo że ma zakazać nagości.
Francuski serwis informacyjny Numerama poinformował o trendzie TikTok, który polegał na publikowaniu zdjęć penisów.
Według doniesień, kilkoro dzieci zmarło podczas próby powtórzenia tzw. blackout challenge, polegającej na wstrzymywaniu oddechu aż do utraty przytomności.
W badaniu przeprowadzonym przez grupę NewsGuard, zajmującą się dezinformacją, około jedna piąta filmów dotyczących aktualnych tematów, takich jak inwazja Rosji na Ukrainę, została uznana za fałszywe lub wprowadzające w błąd.
AFP, wraz z ponad dwunastoma organizacjami sprawdzającymi fakty, jest opłacana przez TikTok w kilku krajach Azji i Oceanii, Europy, Bliskiego Wschodu i hiszpańskojęzycznej Ameryki Łacińskiej, aby weryfikować dla wewnętrznej moderacji filmy, które potencjalnie zawierają fałszywe informacje. Filmy są usuwane przez TikTok, jeśli informacje okażą się fałszywe przez zespoły AFP.
Źródło: AFP