Mark Zuckerberg może być pewien, że przyszłość jego firmy leży w metaverse, ale dla wielu nadal wygląda to jak gigantyczna studnia pieniędzy.
Straty operacyjne Reality Labs wzrosną z roku na rok w 2024 r.
Zgodnie z poniższymi szczegółami Felixa Richtera ze Statista, w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2023 r. dział Reality Labs firmy, tj. jej działalność w zakresie AR, VR i oprogramowania związanego z metaverse, odnotował stratę operacyjną w wysokości 11,5 mld USD, co pokazuje, że firma może być na dobrej drodze do pobicia własnego ujemnego rekordu wynoszącego 13,7 mld USD w 2022 roku.
Do tego dochodzi strata w wysokości 10,2 miliarda dolarów w 2021 roku, 6,6 miliarda dolarów w 2020 roku i 4,5 miliarda dolarów w 2019 roku, co daje łączny zakład na duży zakład Zuckerberga blisko 50 miliardów dolarów w ciągu czterech lat.
Omawiając metaverse w rozmowie z inwestorami w zeszłym roku, Zuckerberg bronił swojej długoterminowej wizji:
„Przed nami jeszcze długa droga do zbudowania kolejnej platformy obliczeniowej, ale wyraźnie wykonujemy tutaj wiodącą pracę. Jest to ogromne przedsięwzięcie i często potrzeba kilku wersji każdego produktu, zanim staną się one głównym nurtem. Myślę jednak, że nasza praca będzie miała historyczne znaczenie i stworzy podstawy dla zupełnie nowego sposobu, w jaki będziemy ze sobą współdziałać i łączyć technologię w naszym życiu, a także podstawę dla długoterminowej działalności naszej firmy”.
Na tym jednak nie koniec. Pomimo agresywnych środków cięcia kosztów, Meta nadal spodziewa się, że „znaczące” straty operacyjne Reality Labs wzrosną z roku na rok w 2024 r., jednocześnie przynajmniej rezygnując ze słowa „znacząco” w porównaniu z poprzednimi prognozami dotyczącymi strat metaverse. W perspektywie krótkoterminowej inwestycje w metaverse już teraz mają duży wpływ na wyniki firmy. W 2022 r. marża operacyjna firmy spadła z 40 do 25 procent, a całkowity zysk operacyjny spadł z 46,8 mld USD w 2021 r. do 28,9 mld USD w ubiegłym roku. Trzeba uczciwie powiedzieć, że dochodowa „rodzina aplikacji” firmy (tj. Facebook, Messenger, Instagram i WhatsApp) również przyczyniła się do spadku, ponieważ szersze spowolnienie reklamowe i przejście na kołowrotki zaszkodziły górnej i dolnej linii. To sprawiło, że strata operacyjna działu Reality Labs w wysokości 13,7 miliarda dolarów stała się jeszcze bardziej widoczna i bolesna, ponieważ nie można jej było zatuszować wzrostem w podstawowej działalności firmy Meta.
Źródło: ZH