Osoby, które kupiły samochód wyposażony w niezgodny z prawem system defektoskopowy, mają prawo do odszkodowania, jeśli spowodował on szkodę u nabywcy, orzekł ETS.

Sąd UE wyraźnie podkreślił, że chodzi tylko o szkody rzeczywiście poniesione
Grupa Mercedes-Benz poniosła porażkę w sporze przed najwyższym sądem Unii Europejskiej dotyczącym obowiązku wypłaty odszkodowania właścicielom samochodów wyposażonych w nielegalną technologię komputerową, która unieważnia systemy zapobiegające zanieczyszczeniu środowiska w celu ochrony podzespołów w niskich temperaturach.
W pozwie skierowanym przez sąd w Niemczech, właściciel samochodu marki Mercedes wyposażonego w tzw. defeat device, skarżył się, że pojazd naruszył przepisy regulujące emisję zanieczyszczeń gazowych. Sprawa jest wynikiem serii starć po skandalu z olejem napędowym, który wstrząsnął producentami samochodów w Niemczech.
Osoby, które kupiły samochód wyposażony w nielegalne urządzenie obniżające sprawność, mają prawo do odszkodowania od producenta samochodu, jeżeli urządzenie to wyrządziło szkodę temu nabywcy, orzekł we wtorek Trybunał Sprawiedliwości UE. Prawo UE chroni, oprócz interesu publicznego, także specyficzny interes indywidualnego nabywcy pojazdu silnikowego.
Najwyższy sąd UE wydał w 2020 roku kluczowe orzeczenie w sporze po skandalu z silnikami Diesla, który ogarnął firmę Volkswagen, w którym stwierdził, że stosowanie tzw. defektoskopów, które pomagały producentowi samochodów omijać testy zanieczyszczeń silników Diesla nie może być usprawiedliwione na mocy przepisów bloku. Orzeczenie to postawiło przed producentami samochodów szersze pytania dotyczące stosowania innego oprogramowania, ponieważ funkcje silnika znane jako okna termiczne, które zmniejszają kontrolę zanieczyszczeń przy niskich temperaturach, aby chronić podzespoły są stosowane w całej branży.
Sąd UE wyraźnie podkreślił, że chodzi tylko o szkody rzeczywiście poniesione przez nabywcę, powiedział Mercedes w oświadczeniu przesłanym pocztą elektroniczną. Ponadto musi istnieć nielegalne urządzenie obniżające sprawność, co w tym przypadku jest sporne.
Mercedes oświadczył, że jego samochody, które były lub są objęte wycofaniem z rynku, mogą być nadal używane bez ograniczeń na stałe po odpowiedniej aktualizacji oprogramowania. Mercedes powiedział, że dopiero się okaże, jak lokalne sądy zastosują wytyczne orzeczenia do prawa krajowego.
Trybunał powiedział we wtorek, że kraje UE są zobowiązane do zapewnienia, że osoby, które kupiły taki samochód, mają prawo do odszkodowania od producenta tego pojazdu i że ustawodawstwo krajowe nie może uniemożliwiać lub nadmiernie utrudniać nabywcy uzyskania odpowiedniego odszkodowania za wyrządzoną mu szkodę.
W ubiegłym roku sędziowie UE w innej sprawie, dotyczącej VW, wyjaśnili, że nie ma zwolnienia z przepisów w przypadku stosowania oprogramowania, które zmienia emisję zanieczyszczeń gazowych w samochodach na podstawie temperatury zewnętrznej. Chociaż VW utrzymuje, że stosowanie tzw. okien termicznych jest zgodne z prawem, orzeczenie to otworzyło drogę do ewentualnych procesów o odszkodowanie z tytułu umów sprzedaży samochodów, których dotyczy problem.
Źródło: LT