Mark Martin,legenda NASCAR,urodził się 9 stycznia 1959 roku i jest uznawany za jednego z najwybitniejszych kierowców w historii tej dyscypliny,mimo że nigdy nie zdobył tytułu mistrza serii Cup. W swojej karierze odniósł 49 zwycięstw w obecnie znanej serii Xfinity oraz 40 zwycięstw w serii Cup (17. miejsce wszech czasów), a czterokrotnie zajmował trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej NASCAR Cup Series.
„Przez prawie 40 lat mierzyłem się z najlepszymi kierowcami wyścigowymi tamtej epoki. To była niesamowita przygoda” – powiedział Martin.
W latach 1990 i 1994 był drugi w klasyfikacji za Dale’em Earnhardtem, a w 1998 roku ustąpił miejsca Jeffowi gordonowi. W kolejnych latach zajmował drugie miejsca za tony’m Stewartem (2002) oraz Jimmie Johnsonem (2009).
Swoją karierę wyścigową rozpoczął częściowo już w 1981 roku z zespołem Martin-reeder Racing, a następnie jeździł dla Jim’a Stacy’ego oraz D.K. Ulricha przed dołączeniem do Morgan-McClure Motorsports na sześć wyścigów.
Wrócił do rywalizacji w American speed Association w 1985 roku pod okiem szefa ekipy Jimmy’ego Fenniga i zdobył czwarte mistrzostwo ASA.
W 1987 roku Martin przeszedł na pełnoetatowe zatrudnienie u Bruce’a Lawmastera w serii Busch. Jego sukcesy przyciągnęły uwagę właściciela zespołu Jacka Roush’a, co doprowadziło do jego przejścia do nowo utworzonego zespołu No. 6 Ford thunderbird w Winston Cup Series (obecnie NASCAR Cup Series) z szefem ekipy Steve’em Hmiel’em.
„To, co zawsze wyróżniało Marka to jego niezrównana determinacja do wygranej” – stwierdził Roush. „Mark stał się jednym z najbardziej zmotywowanych ludzi, jakich kiedykolwiek widziałem”.
W 2005 roku ogłoszono, że Martin nie będzie już jeździć na pełen etat po zakończeniu sezonu; rok później odbyła się jego trasa „Salute to You”, jako podziękowanie dla fanów.
Jednakże już w 2008 roku ogłoszono jego powrót jako zastępcy Casey’a Mears’a za kierownicą samochodu nr 5 na sezon 2009 dla Hendrick Motorsports.
20 września 2009 roku odniósł swoje ostatnie zwycięstwo numer czterdzieści podczas wyścigu NASCAR Cup Series na torze New Hampshire Motor Speedway,prowadząc przez ostatnich dwadzieścia dziewięć okrążeń.
Sezon Sprint Cup zakończył na dwudziestym drugim miejscu punktowym i rozstał się z Hendrick Motorsports po zakończeniu sezonu; Kasey Kahne przejął samochód nr pięć Chevrolet’a.
W latach2012-2013 zastąpił davida Reutimanna u Michael waltrip Racing prowadząc samochód nr pięćdziesiąt pięć jako kierowca częściowy przez dwadzieścia pięć wyścigów. Jednak został zwolniony przedwcześnie i przeszedł do Stewart-Haas racing jako zastępca kontuzjowanego Tony’ego Stewarta.
martin ogłaszając brak startów w sezonie2014 nie używa słowa „emerytura”, pozostając doradcą przy Stewart-Haas Racing bez powrotu za kółko tego zespołu ponownie.
„Jestem trochę zmęczony… Chciałem otworzyć nowy rozdział” – dodała legenda NASCAR.W tym samym czasie został trenerem rozwoju kierowców u Roush Fenway Racing.
„Cieszę się mogąc wrócić do Roush Fenway Racing; to jak powrót do domu” – powiedział Martin.
Podczas swojej kariery wygrań czterdzieści razy serię cupową oraz osiągnąwszy453 top-10s i56 pole positionsw882 startach przez ponad31 lat dominował wiele torów jednak nigdy nie wygra Daytona500na Daytona International Speedway.Jego rekordy Xfinity są również imponujące:49wygranych spośród236wyścigów oraz152top-10s i30pole positionsprzez23lata.Wygrań także siedmiokrotniew25wyścigach Craftsman TruckSeries.
Z96zwycięstwami we wszystkich trzech narodowych seriach NASCAR znalazły go siódme miejsce wszech czasów.Martin został uznany jednym z50najlepszych kierowcówNASCARw1998roku.W2017roku był popularnym członkiem Hall of FameNASCARi nadal jest mile wspominany przez społeczność tej dyscypliny sportowej.