Po pandemii branża lotnicza znajduje się na fali wznoszącej, z ruchem rosnącym o 30% i przychodami rosnącymi o 50% rok do roku w 2022 roku.
Linie lotnicze z siedzibą w Europie przewiozły jedną trzecią wszystkich pasażerów lotniczych w 2022 r.
Spośród 3 miliardów pasażerów, którzy odbyli lot w ubiegłym roku, ponad połowa leciała jednym z największych graczy w branży.
Pallavi Rao z Visual Capitalist stworzył poniższy obraz, wykorzystując informacje z 2023 Allianz Partners Big Book of Travel Data firmy IdeaWorksCompany, aby zwizualizować największe linie lotnicze pod względem ruchu.
20 największych linii lotniczych pod względem ruchu w 2022 r.
Na szczycie listy znalazły się linie American Airlines, które w 2022 roku przewiozły prawie 200 milionów pasażerów. Najpopularniejszą trasą linii było połączenie między Dallas Fort-Worth (DFW) a Los Angeles (LAX), obsługujące ponad 30 lotów dziennie.
W rzeczywistości Dallas jest „centrum fortecy” dla American, gdzie linia lotnicza – wraz ze swoimi regionalnymi partnerami – jest właścicielem ponad 70% lotów na lotnisku.
Oto krótkie spojrzenie na inne linie lotnicze i ich roczną liczbę pasażerów w 2022 roku.
Tuż za American plasuje się inny amerykański rywal, Delta, który przewiózł ponad 170 milionów pasażerów do miejsc docelowych.
Na trzecim miejscu znajduje się Ryanair Group z siedzibą w Irlandii, najpopularniejszy z tanich przewoźników (definiowanych przez ich niższe ceny i usługi no-frills), który przewiózł ponad 168 milionów pasażerów na całym świecie.
Pierwszą piątkę zamykają dwie inne amerykańskie linie lotnicze, United i Southwest, z roczną liczbą pasażerów wynoszącą odpowiednio 144,3 mln i 126,6 mln.
Ranking: 20 największych linii lotniczych pod względem przychodów w 2022 r.
Analiza tej samej listy linii lotniczych pod kątem największych przychodów uzyskanych w ciągu roku przynosi kilka interesujących niespodzianek.
American i Delta utrzymują swoje czołowe pozycje – zarabiając odpowiednio 49 mld USD i 45 mld USD – ale Ryanair Group wypada z pierwszej piątki na 12. miejsce, zarabiając w zeszłym roku 11,2 mld USD.
Inni przewoźnicy niskokosztowi IndiGo z Indii i EasyJet z Wielkiej Brytanii również spadli w rankingach, obaj osiągając przychody w wysokości około 7 miliardów dolarów.
Ruch pasażerski według regionów w 2022 r.
Linie lotnicze z siedzibą w Europie przewiozły jedną trzecią wszystkich pasażerów lotniczych w 2022 r., nieznacznie wyprzedzając swoich amerykańskich odpowiedników.
Region Udział pasażerów (2022)
Europa 31,5%
USA i Kanada 29,7%
Azja i Południowy Pacyfik 23,3%
Ameryka Łacińska 9,2%
Bliski Wschód i Afryka 6,4%
Stało się tak pomimo tego, że rosyjski Aerofłot stracił zarówno pasażerów, jak i przychody w latach 2021-2022, ponieważ linia lotnicza otrzymała zakaz wjazdu do przestrzeni powietrznej USA, Kanady, Wielkiej Brytanii i UE.
W międzyczasie wszystkie cztery największe chińskie linie lotnicze również odnotowały spadki ruchu, ponieważ kraj ten zmagał się z pozostałymi skutkami pandemii, co wpłynęło na udział Azji w pasażerach.
Źródło: ZH