Po wielokrotnym zrzucaniu i przybieraniu na wadze ponad 20 funtów, Anita Blanchard doszła do wniosku, że diety nie działają. Kiedy profesor z Uniwersytetu Północnej Karoliny w Charlotte dowiedziała się, że Ozempic — lek opracowany w celu leczenia cukrzycy typu 2 — pomaga ludziom schudnąć i utrzymać wagę, postanowiła go wypróbować.
Początkowo ubezpieczenie zdrowotne pracowników stanu pokrywało receptę, a Blanchard musiała dopłacić 25 dolarów. W ciągu następnych siedmiu miesięcy straciła 45 funtów oraz obniżyła ciśnienie krwi i cholesterol. Najważniejsze korzyści były jednak psychiczne. „Zniknęły myśli o jedzeniu, zmniejszyło to moją lękliwość i przestałam pić jak ryba” — powiedziała blanchard, która ma teraz 60 lat.
Jednak Północna karolina doświadczyła szoku cenowego w miarę jak Blanchard traciła na wadze oraz tysiące innych osób objętych stanowym programem ubezpieczeń próbowały zrobić to samo. Leki takie jak Ozempic stanowiły 10% rocznych wydatków na leki przepisywane przez plan zdrowotny dla pracowników stanu. Skarbnik stanu przewidywał,że klasa tych leków kosztować będzie więcej niż 170 milionów dolarów w tym roku,a koszty mogą wzrosnąć do ponad miliarda dolarów w ciągu następnych sześciu lat.
„To więcej niż wydatki planu zdrowotnego na leki stosowane w leczeniu nowotworów czy reumatoidalnego zapalenia stawów” — poinformował plan zdrowotny w marcu.
Zarząd planu zdrowotnego zdecydował o wycofaniu pokrycia tej klasy leków od kwietnia dla celów odchudzania; nadal jednak pokrywa leki stosowane przy zarządzaniu cukrzycą typu 2.
W sierpniu nastąpił zwrot akcji: inna część rządu Północnej Karoliny pozwoliła programowi Medicaid zacząć pokrywać te leki również dla osób o niskich dochodach borykających się z otyłością i chorobami związanymi z nią. Program Medicaid obejmuje ponad dwa miliony ludzi.
Teraz wychodząca administracja Bidena chce pójść za tym przykładem; zaproponowano objęcie tych leków refundacją przez rząd federalny dla pacjentów Medicaid oraz Medicare na całym kraju.
Zmiana zasad dotyczących pokrycia pozostawiła pracowników państwowych takich jak Blanchard przed trudnym wyborem: przestać brać to co uważa za cudowny lek lub płacić nawet do 1200 dolarów miesięcznie z własnej kieszeni.
„Wiedzą,że diety nie działają długofalowo przy odchudzaniu,a mimo to odmawiają refundacji skutecznego leku” — powiedziała Blanchard. „To pokazuje nastawienie ukierunkowane na zysk zamiast priorytetowe traktowanie zdrowia pacjentów.”
Zmiana zasad dotyczących refundacji podkreśla obawy związane z kosztami tych leków oraz pytania dotyczące tego kto powinien mieć prawo do ich refundacji przez ubezpieczenie.
Kilka innych stanó także próbuje ograniczyć wydatki związane z tymi lekarstwami. wirginia Zachodnia anulowała swój program pilotażowy obejmujący te leki dla swoich pracowników państwowych. Pracownicy connecticut muszą uczestniczyć w klinicznych programach zarządzania stylem życia po przepisaniu im tych lekarstw.
Wysokie ceny budzą również obawy dotyczące kosztu finansowanych przez podatników programach opieki zdrowotnej takich jak Medicare. Centrum Medicare i Medicaid oszacowało koszty objęcia propozycją Bidena wyniosą około 40 miliardów dolaróww ciągu dziesięciu lat; dodatkowe trzy miliardy osiemset milionóww przypadkach stanowych będą potrzebne jako wsparcie finansowe dla nich . Jednak wymóg ten wejdzie w życie dopiero po objęciu urzędu przez prezydenta elekta Donalda Trumpa , co daje jego administracji możliwość zmiany tej decyzji .Leki agonistyczne GLP-1 znane pod markami takimi jak Ozempic , Trulicity czy Wegovy okazały się skuteczne zarówno przy utracie masy ciała ,jak i zarządzaniu cukrzycą typu drugiego. Działają poprzez pobudzenie trzustki do uwalniania insuliny , spowolnienie tempa opróżniania żołądka , zwiększenie uczucia sytości oraz regulację apetytu poprzez wysyłanie sygnałów do mózgu informujących ciało o satysfakcji . Jednak pacjenci zazwyczaj muszą kontynuować stosowanie tych lekarstw aby utrzymać swoją wagę co wiąże się ze stałymi kosztami .
W badaniach klinicznych pacjenci stosujący Ozempic wykazywali również znaczną redukcję problemóww sercowo-naczyniowych takich jak ataki serca czy udary mózgu nawet ci bez cukrzycy lub przed rozpoczęciem procesu chudnięcia – mówi kardiolog Duke University Nishant Shah .
Umożliwienie dostępu do tych lekarstw poprzez Medicaid jest długofalowym interesem finansowym stanu – mówi Kody Kinsley sekretarz Departamentu zdrowia publicznego Północnej Karoliny który nie nadzoruje programu ubezpieczeń pracowników państwa . W przeciwieństwie do prywatnych lub firmowych planóww ubezpieczenia program Medicaid otrzymuje hojne rabaty na tego rodzaju leki znacznie redukując ich koszty – dodaje .Kinsley zauważył iż Północna Karolina jest miejscem gdzie występuje wysoka stopa otyłości przekraczająca średnią krajową. Ostatnia analiza przeprowadzona przez organizację badawczą NORC przy Uniwersytecie Chicagowskim wykazała iż aż czterdzieści pięc procent dorosłych mieszkańców tego stanu miało wskaźnik masy ciała powyżej trzydziestu czyli próg klinicznej otyłości podczas gdy średnia krajowa wynosi czterdzieści dwa procent . Liczb ta wynosi pięćdziesiąt pięc procent jeśli chodzi o dorosłych czarnoskórych mieszkańców tego regionu .
Dodatkowo Kinsley wskazuje iż ponieważ Medicaid jest głównym płatnikiem opieki długoterminowej zapewnienie dostępu do tych lekarstw wspiera finanse programu zmniejszając potrzebność korzystania ze domowej opieky często wynikającymi ze źle kontrolowanych chorób przewlekłych .„Staramy się inwestować nasze pieniądze tam gdzie mogą one pomóc obniżyć koszta długofalowo” – mówi Kinsley „Rocznie wydajemy prawie miliard dolaróww przypadku chorób związanych z otyłością jeżeli moglibyśmy zmniejszyć te wydatkii choćby tylkoo jeden procent wtedy zakupienie tych lekarst byłoby oczywistym rozwiązaniem”.
Ale co ze osobami które nie są objete systemem medicaid? Shah twierdzi iż amerykański system ochrony zdrowia musi usunąć przeszkody które uniemożliwiają dostępnośćdo tych środkóww terapii.Oprócz uczynienia medykamentuw bardziej dostepnymi powinno zachęcaći używanie środkow odchudzających traktując problematykeotylości jako przewlekłą chorobęd zamiast przypisywania jej moralnych win
„Niezależnie od tego,czy chodzi oto by uzyskaç zgodnosc płatnika,czy też warunki wymagające zatwierdzenia ich,pacjenta planyubezp.,lub niedostępności odpowiednich ofert które obejmowałyby terapie mają miejsce realne bariery naszego systemuzdrowia ”-powiedział Shah
Doktor medycyny rodzinnej Melissa Jones zauważyla iz często spotykala siezbiasmem wobec osób starających sie uzyskaçrefundacje prywatnymubezpłatnieniach
„Nie ma nic złego we mniemaniu 'mam wysokie ciśnienie’ albo 'odziedziczyłams tę przypadłość po rodzinie’ ”—powiedziałą Jones “Ale dlaczego istnieje poczuciewstydu gdy mowa 'mam problemy zwagą’?”
ChociażBlanchard już nie może uzyskaçrefundacji swojegoOzempicu jako pracownik państwa,doktor concierge wypisał jej receptë niena wersję generyczną antyotyłychmedykamentuw dostępnych obecnie dzięki brakóm wersji markowej.Mimo iz uważa ją za mniej skuteczną,płaci225 dolarów miesięcznieza nią
“Poradzam sobie,” powiedziałą.