Państwa członkowskie Unii Europejskiej uzgodniły we wtorek, że do 2035 roku wprowadzą zakaz sprzedaży nowych samochodów emitujących CO2.
Niemcy początkowo sprzeciwiały się pakietowi
Decyzja zapadła po tym, jak Komisja Europejska i Niemcy osiągnęły kompromis w sprawie wyłączenia z zakazu samochodów z silnikami spalinowymi napędzanymi e-paliwami.
Rada UE przyjęła rozporządzenie ustanawiające surowsze normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Ma to na celu zmniejszenie transportu drogowego napędzanego silnikami spalinowymi, jak również zachęcić przemysł motoryzacyjny do przejścia w kierunku zerowej emisji.
Nowe przepisy określają cele w zakresie redukcji emisji o 55% dla nowych samochodów osobowych i 50% dla nowych samochodów dostawczych w porównaniu z poziomem z 2021 roku, w latach 2030-2034. Celem jest również 100-procentowa redukcja emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych od roku 2035.
Nowe przepisy stworzą możliwości dla najnowocześniejszych technologii i stworzą impuls dla przemysłu do inwestowania w przyszłość wolną od paliw kopalnych – powiedziała szwedzka minister ds. klimatu i środowiska Romina Pourmokhtari. Szwecja sprawuje obecnie prezydencję w Radzie UE.
Od 2025 r. do końca 2029 r. będzie obowiązywać zachęta regulacyjna dla pojazdów z zerową i niską emisją (ZLEV), co oznacza, że jeżeli producent spełni określone kryteria sprzedaży pojazdów z zerową i niską emisją, zostanie nagrodzony mniej rygorystycznymi celami dotyczącymi emisji CO2. Ten poziom odniesienia został ustalony na 25 procent dla samochodów osobowych i 17 procent dla samochodów dostawczych.
W 2026 roku Komisja oceni postępy w realizacji celów 100-procentowej redukcji emisji.
Propozycja stopniowego wycofywania emisji dwutlenku węgla z samochodów osobowych i dostawczych jest częścią pakietu „Fit for 55” przedstawionego przez Komisję Europejską w lipcu 2021 roku. Jego celem jest zmniejszenie do 2030 roku emisji gazów cieplarnianych netto w UE o co najmniej 55 procent w porównaniu z poziomem z 1990 roku i osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku.
Niemcy początkowo sprzeciwiały się pakietowi, ponieważ silny przemysł samochodowy tego kraju ma nadzieję na dalszą sprzedaż samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 roku, a e-paliwa lub paliwa neutralne dla klimatu nie są jeszcze produkowane na dużą skalę.
Jednak w sobotę Komisja Europejska i Niemcy zawarły porozumienie w sprawie przyszłego zastosowania e-paliw w samochodach, dopuszczając sprzedaż samochodów z silnikami spalinowymi po 2035 roku, jeżeli będą one napełniane wyłącznie paliwami neutralnymi pod względem emisji CO2.