Cena węglanu litu klasy akumulatorowej spadła w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Globalny rynek litu nie odzyska równowagi i nie powróci do deficytu do 2028 roku
Presję na spadek cen przypisuje się nadpodaży na rynkach azjatyckich, głównie dlatego, że globalny wskaźnik kupna pojazdów elektrycznych znacznie spowolnił w obliczu wysokich stóp procentowych.
Od listopada 2022 r. średnia cena węglanu litu klasy akumulatorowej w Chinach spadła z 84 500 USD za tonę metryczną do 18 630 USD, czyli o około 78%.
Według prognoz firmy konsultingowej Benchmark Mineral Intelligence, globalny rynek litu nie odzyska równowagi i nie powróci do deficytu do 2028 roku.
General Motors, Honda, LG Energy Solution i inni producenci samochodów i akumulatorów ograniczyli w ostatnich miesiącach plany ekspansji pojazdów elektrycznych, głównie dlatego, że rosnące stopy procentowe ograniczają popyt. Doprowadziło to do globalnej nadwyżki podaży metalu akumulatorowego.
Allan Ray Restauro z BloombergNEF powiedział: „Wraz ze wzrostem podaży litu w przyszłym roku, prawdopodobnie będziemy świadkami dalszego spadku cen, dodając: „Po stronie popytu, pewne regionalne różnice w sprzedaży pojazdów elektrycznych obniżają nastroje w branży”.
Drugi co do wielkości producent litu na świecie, chilijski górnik SQM, niedawno obwinił spadek cen litu za nadwyżkę zapasów, zwłaszcza w Azji.
Spadające ceny pojawiają się, gdy „zielona” bańka energetyczna topnieje, a największy na świecie deweloper morskich farm wiatrowych, Orsted A/S, porzuca projekty w USA, a zapasy energii słonecznej spadają z powodu spadającego popytu.
Źródło: Bloomberg