Najwyższa Izba Kontroli (NIK) przeprowadziła kompleksową kontrolę wykorzystywania kampanii społecznych przez administrację publiczną. Kontrola objęła cztery kluczowe urzędy centralne: kancelarię Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Zdrowia oraz Ministerstwo klimatu i Środowiska.
W wyniku przeprowadzonych badań NIK przygotował cztery zawiadomienia do prokuratury, które dotyczą podejrzenia popełnienia przestępstw przez sześciu funkcjonariuszy publicznych.Zarzuty obejmują przekroczenie uprawnień i niedopełnienie obowiązków, działanie na szkodę interesu publicznego.Kontrola wykazała nieprawidłowości w trzech konkretnych kampaniach społecznych: „Zwroty, które cieszą”, „Liczy się Polska” oraz „STOP-COVID – ProteGO Safe”. W przypadku kampanii „Zwroty,które cieszą” kancelaria premiera i resort finansów wydały nieoszczędnie ponad 7,3 mln zł,rzekomo wyjaśniając przyczyny wysokich zwrotów podatku dochodowego za 2022 rok.
Kampania „Liczy się Polska” pochłonęła ponad 6 mln zł, a jej deklarowanym celem było poprawienie nastrojów społecznych po pandemii i przekonanie społeczeństwa o potrzebie pozyskiwania środków z unijnego Funduszu Odbudowy.
Szczególnie kontrowersyjna okazała się kampania „STOP-COVID – ProteGO Safe”, realizowana podczas pandemii koronawirusa. Kancelaria Prezesa Rady ministrów wydatkowała na nią ponad 2 mln zł,a następnie kolejne 2,5 mln zł,mimo że pierwsza tura kampanii nie przyniosła oczekiwanych rezultatów.
NIK podkreśla brak gospodarnego wydatkowania środków publicznych, wskazując na naruszenie przepisów ustawy o finansach publicznych w zakresie celowego i racjonalnego wykorzystania funduszy państwowych.