Kierowca rajdowy Ken Block, którego śmiałe wyczyny w sieci zapewniły mu sławę w sportach motorowych, zginął w poniedziałek w wypadku na skuterze śnieżnym w Utah. Miał 55 lat.

Block zginął po tym, jak skuter śnieżny, którym kierował, rozbił się na stromym zboczu w rejonie Mill Hollow w tym stanie, jak poinformowało biuro szeryfa hrabstwa Wasatch w oświadczeniu.
„Z głębokim żalem możemy potwierdzić, że Ken Block zmarł dziś w wypadku na skuterze śnieżnym” – napisał zespół Blocka, Hoonigan Racing, w oświadczeniu opublikowanym w poniedziałek na Instagramie. „Ken był wizjonerem, pionierem i ikoną. A przede wszystkim ojcem i mężem. Będzie nam go bardzo brakowało”.
Block był jedną z najbardziej znanych gwiazd internetowych, która miała znaczną widownię na YouTube, gdzie jego filmy z ostrymi zakrętami przy dużych prędkościach przyniosły jego kanałowi prawie 2 miliony subskrybentów w chwili śmierci. Zawodowi kierowcy rajdowi rywalizują w pokonywaniu punktów kontrolnych na zamkniętych trasach w określonym czasie.
Jego kaskaderskie filmy zgromadziły łącznie ponad 500 milionów wyświetleń, jak podaje biografia na stronie internetowej jego zespołu.
Biuro szeryfa poinformowało, że w poniedziałek po południu otrzymało telefon o wypadku w Mill Hollow, w lesie narodowym Uinta-Wasatch-Cache.
„Mężczyzna jechał na skuterze śnieżnym po stromym zboczu, kiedy skuter śnieżny wywrócił się, lądując na nim” – poinformowało biuro szeryfa w oświadczeniu. Dalsze szczegóły dotyczące przyczyn wypadku nie były natychmiast dostępne.
„W wyniku obrażeń odniesionych w wypadku stwierdzono zgon na miejscu zdarzenia” – napisano w oświadczeniu.
Według urzędników, gwiazda YouTube była w okolicy z większą grupą, ale była sama, gdy doszło do wypadku na skuterze śnieżnym. Stanowy lekarz sądowy w Utah określi oficjalną przyczynę śmierci Blocka, czytamy w oświadczeniu biura szeryfa.
Według ostatniego wpisu na Instagramie, obfite opady śniegu w ciągu ostatnich kilku dni zmusiły Blocka do użycia skuterów śnieżnych i traktorów, aby uzyskać dostęp do swojego rancza w pobliżu Park City w Utah. W innym poście Block podzielił się zdjęciami z wycieczki do Island Park w Idaho, gdzie próbował akrobacji na nowym skuterze śnieżnym.
Block rozpoczął karierę zawodową w rajdach samochodowych w 2005 r. i doskonale radził sobie w zawodach wysokiej rangi, zdobywając pięć medali X Games w dywizji samochodów rajdowych. Według jego oficjalnej biografii, Block wygrał ponad 25 rajdów na poziomie krajowym na całym świecie i był jednym z niewielu Amerykanów, którzy zdobyli punkty w Rajdowych Mistrzostwach Świata.
Seria filmów Block’a Gymkhana, która stała się wirusowa i dała mu światową sławę jako kierowcy, obejmuje serię coraz śmielszych akrobacji i zaawansowanych technicznie torów przeszkód.
W oświadczeniu opublikowanym na Facebooku American Rally Association złożyło hołd Blockowi: „Miał ogromny wpływ na wszystko, czego się dotknął, w tym na światowy świat rajdów. Jego kierownictwo w ARA w ostatnich latach było nieocenione i zawsze będzie go brakowało.”
Mohammed Ben Sulayem, prezes FIA, organu zarządzającego światowymi sportami motorowymi, w oświadczeniu opublikowanym na Twitterze określił Blocka jako „inspirację dla nas wszystkich i prawdziwego dżentelmena naszego sportu”.
Amerykańskie agencje federalne nie prowadzą krajowych statystyk dotyczących wypadków i zgonów związanych ze skuterami śnieżnymi. Poprzednie badania dotyczące śmierci na skuterach śnieżnych wykazały, że głównymi przyczynami są nadmierna prędkość, nieuważna lub nieostrożna jazda oraz brak doświadczenia.
Stowarzyszenie skuterów śnieżnych stanu Utah w swoich wytycznych dotyczących bezpieczeństwa sugeruje, aby w miarę możliwości unikać samotnej jazdy na skuterach śnieżnych, pakować odpowiedni sprzęt, w tym dwukierunkowe urządzenia komunikacyjne, i sprawdzać prognozę pogody przed wyjazdem.