Infrastruktura ładowania odgrywa kluczową rolę w ułatwianiu globalnego przejścia na mobilność elektryczną.
Pod koniec 2022 roku na całym świecie istniało 2,7 miliona publicznych punktów ładowania
Publiczne stacje ładowania stanowią podstawę ekosystemu pojazdów elektrycznych (EV), eliminując obawy związane z zasięgiem i zapewniając wygodny dostęp do ładowania właścicielom pojazdów elektrycznych, którzy nie korzystają z luksusu stacji ładowania we własnym domu lub często są w podróży.
Według IEA, pod koniec ubiegłego roku na całym świecie istniało 2,7 miliona publicznych punktów ładowania, z czego ponad 900 000 zostało zbudowanych w 2022 roku. I chociaż większość potrzeb w zakresie ładowania jest nadal zaspokajana przez ładowanie w domu, publiczna infrastruktura ładowania jest nadal kluczowym czynnikiem napędzającym przyjęcie pojazdów elektrycznych, zwłaszcza w gęsto zaludnionych obszarach miejskich, gdzie ładowanie w domu jest znacznie mniej powszechne.
Po wybudowaniu ponad miliona dodatkowych publicznych stacji ładowania od 2019 r., Chiny zainwestowały w infrastrukturę pojazdów elektrycznych jak żaden inny kraj w ciągu ostatnich kilku lat.
Według danych IEA, Korea Południowa miała 201 000 publicznych ładowarek dla 357 000 elektrycznych samochodów osobowych typu plug-in na koniec 2022 r., co daje 563 stacje ładowania na samochód elektryczny – zdecydowanie największą gęstość na którymkolwiek z największych rynków pojazdów elektrycznych na świecie.
Z 1,76 mln punktów ładowania, Chiny odpowiadają za prawie dwie trzecie światowej publicznej infrastruktury ładowania, ale ze względu na ogromną flotę pojazdów elektrycznych, kraj ten zajmuje dopiero trzecie miejsce pod względem liczby ładowarek na pojazd elektryczny na drodze.
Holandia zajmuje pod tym względem drugie miejsce, z 235 publicznymi ładowarkami na 1000 samochodów elektrycznych.
Źródło:ZH