Oczekuje się, że rząd Indii odrzuci żądania rosyjskich firm naftowych, aby płacić za import ropy naftowej z Rosji w chińskich juanach, poinformowali w piątek indyjscy urzędnicy w wywiadzie dla Bloomberga.

Indie zwiększyły import rosyjskiej ropy naftowej w ubiegłym roku
Rosja i jej firmy potrzebują chińskiej waluty, ponieważ rosyjski handel stał się znacznie bardziej zależny od Chin po inwazji Putina na Ukrainę i sankcjach nałożonych na Rosję. Moskwa ma dużo rupii indyjskich, ale nie może ich wszystkich wydać, podczas gdy potrzebuje juana. Rosyjskie firmy w dużej mierze zrezygnowały z płatności w dolarach i euro ze względu na zachodnie sankcje i fakt, że Rosja została odcięta od bankowego systemu płatności SWIFT.
Rosyjskie firmy naftowe prosiły ostatnio o płatności w juanach, ale rząd Indii – który jest właścicielem 70% rafinerii w trzecim co do wielkości importerze ropy naftowej na świecie – nie zgodzi się na te żądania, według źródeł Bloomberga.
Niektóre ładunki ropy naftowej z Rosji do Indii zostały ostatnio opóźnione, ponieważ stronom nie udało się uzgodnić waluty płatności, podały źródła w rafineriach.
Wcześniej w tym tygodniu nienazwane źródła w Ministerstwie Finansów powiedziały Reutersowi, że płatność w chińskiej walucie za siedem ładunków rosyjskiej ropy naftowej importowanej przez państwowe indyjskie rafinerie ropy naftowej jest wstrzymywana z powodu nowo odkrytej niechęci rządu indyjskiego do zaakceptowania tej formy płatności.
Państwowa spółka Indian Oil Corporation już wcześniej rozliczała zakupy w juanach, podczas gdy Bharat Petroleum Corp i Hindustan Petroleum nie korzystały jeszcze z chińskiej waluty, choć bezpośredni rosyjscy dostawcy o to prosili.
Indie zwiększyły import rosyjskiej ropy naftowej w ubiegłym roku ze względu na tańsze rosyjskie dostawy w porównaniu do ropy z Bliskiego Wschodu.
W okresie od kwietnia do września, czyli w pierwszej połowie indyjskiego roku podatkowego 2023/2024, indyjski import rosyjskiej ropy naftowej wzrósł ponad dwukrotnie do 1,76 miliona baryłek dziennie (bpd) z 780 000 bpd w tym samym okresie roku 2022/2023, zgodnie z danymi dotyczącymi śledzenia statków cytowanymi przez agencję Reuters.
Źródło: Reuters