Sędzia orzekł w środę, że rząd holenderski nie może nakazać amsterdamskiemu lotnisku Schiphol, jednemu z najbardziej ruchliwych węzłów lotniczych w Europie, zmniejszenia liczby lotów z 500 000 do 460 000 rocznie, co stanowi cios dla wysiłków zmierzających do ograniczenia emisji i hałasu.
Organizacje ekologiczne wyraziły swoje rozczarowanie
Orzeczenie zapadło w sprawie zbiorczej wniesionej przez linie lotnicze i organizacje lotnictwa cywilnego pod przewodnictwem holenderskiego przewoźnika KLM, które starały się powstrzymać ogłoszone w zeszłym roku planowane cięcia.
Decyzja sędziego w Haarlem, mieście położonym w pobliżu Schiphol, zapadła dzień po tym, jak lotnisko ogłosiło plany stopniowego wycofania wszystkich lotów między północą a 5 rano, zakazu lotów prywatnych odrzutowców i najgłośniejszych samolotów oraz rezygnacji z projektu dodatkowego pasa startowego.
Sędzia orzekł, że rząd holenderski nie zastosował właściwej procedury, gdy wezwał Schiphol do zmniejszenia liczby lotów, co w zeszłym roku zostało uznane przez grupy ekologiczne za przełom.
Środowa decyzja oznacza, że Schiphol nie może zmniejszyć maksymalnej liczby lotów … do 460.000, powiedział sąd w Haarlem w oświadczeniu.
W odpowiedzi KLM powiedział, że planuje środki, które oferują lepszą alternatywę dla osiągnięcia mniejszego hałasu i CO2 przy jednoczesnym zaspokojeniu potrzeby podróżnych do latania.
Linia lotnicza powiedziała, że wyjaśni swoje podejście w kolejnej fazie sprawy. W ten sposób zostanie zbadane, czy można obniżyć poziom hałasu wokół Schiphol przy użyciu metod innych niż te przewidziane przez ministerstwo – powiedział KLM.
Rządowe ministerstwo odpowiedzialne za infrastrukturę lotniczą powiedziało, że analizuje orzeczenie i rozważa swoje dalsze kroki.
W pisemnej reakcji ministerstwo stwierdziło, że stara się znaleźć nową równowagę między interesami mieszkańców i środowiska życia z jednej strony, a gospodarczym znaczeniem Schiphol dla Holandii z drugiej strony.
Organizacje ekologiczne wydały wspólne oświadczenie, w którym wyraziły swoje rozczarowanie.
Największy zanieczyszczający środowisko KLM wymierza policzek lokalnym mieszkańcom, klimatowi i rządowi, który uratował firmę przed bankructwem – powiedziały grupy, w tym Greenpeace i Friends of the Earth. Ten wyrok może spowodować opóźnienie, ale Schiphol będzie się kurczył. Jesteśmy o tym przekonani. Teraz również rząd rozpoczął właściwe procedury w tym zakresie.
Źródło: AP