Na całym świecie tylko około 1 na 2 noworodków jest przystawianych do piersi w ciągu pierwszej godziny życia, a mniej niż połowa niemowląt poniżej 6 miesięcy jest karmiona wyłącznie piersią, zgodnie z zaleceniami WHO.

Lancet zaleca znacznie większe wsparcie dla karmienia piersią
Taktyka marketingowa przemysłu mleczarskiego jest wyzyskująca i podważa karmienie piersią wynika z serii trzech artykułów opublikowanych w The Lancet, które wzywają do pilnego podjęcia środków zaradczych w celu przeciwdziałania wprowadzającym w błąd twierdzeniom i ingerencji politycznej.
Dokumenty sugerują, że wpływ przemysłu – który obejmuje lobbing przeciwko istotnym środkom wspierającym karmienie piersią poważnie zagraża zdrowiu i prawom kobiet i dzieci.
Nowe badania podkreślają ogromną siłę ekonomiczną i polityczną dużych firm produkujących mleko w proszku, a także poważne błędy w polityce publicznej, które uniemożliwiają milionom kobiet karmienie piersią swoich dzieci – powiedział profesor Nigel Rollins, naukowiec Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) i autor pracy na temat marketingu mleka w proszku.
Potrzebne są działania w różnych obszarach społeczeństwa, aby lepiej wspierać matki w karmieniu piersią tak długo, jak chcą, a także wysiłki w celu ostatecznego wyeliminowania wyzyskującego marketingu mleka w proszku – powiedział Rollins w oświadczeniu.
Ze względu na znaczący wpływ karmienia piersią na zdrowie ludzi, Lancet zaleca znacznie większe wsparcie dla karmienia piersią w ramach systemów opieki zdrowotnej i społecznej w tym zagwarantowanie wystarczającego płatnego urlopu macierzyńskiego.
Obecnie około 650 milionów kobiet nie ma odpowiedniej ochrony macierzyństwa, zauważają autorzy.
Wprowadzające w błąd informacje marketingowe i strategiczny lobbing ze strony przemysłu mleczarskiego i producentów mleka w proszku dodatkowo zwiększają wyzwania, przed którymi stają rodzice, potęgując niepokój związany z karmieniem piersią i opieką nad niemowlęciem.
Światowe Zgromadzenie Zdrowia opracowało w 1981 roku Międzynarodowy Kodeks Marketingu Produktów Zastępujących Mleko Kobiece (Kodeks) i kilka kolejnych rezolucji.
Jednak intensywny marketing preparatów do początkowego żywienia niemowląt trwa nadal w dużej mierze bez zmian, a sprzedaż tych produktów wynosi obecnie 55 miliardów dolarów rocznie, stwierdziła WHO w swoim oświadczeniu.
Pierwszy artykuł z serii Lancet dokumentuje, w jaki sposób wprowadzające w błąd oświadczenia marketingowe bezpośrednio wykorzystują lęki rodziców związane z normalnymi zachowaniami niemowląt, sugerując, że komercyjne produkty mleczne łagodzą niepokój lub płacz, na przykład, że pomagają na kolkę lub przedłużają sen nocny.
Autorzy podkreślają, że jeśli matki są odpowiednio wspierane, takie obawy rodziców mogą być z powodzeniem opanowane przy wyłącznym karmieniu piersią.
Linda Richter z Uniwersytetu Witwatersrand w RPA, powiedziała: Przemysł mleczarski wykorzystuje słabe dowody naukowe, sugerując, że ich produkty są rozwiązaniem powszechnych problemów zdrowotnych i rozwojowych niemowląt.
Ta technika marketingowa wyraźnie narusza Kodeks z 1981 r., który mówi, że etykiety nie powinny idealizować stosowania preparatów do żywienia niemowląt, aby sprzedać więcej produktu – powiedziała Richter.
Seria wyjaśnia, w jaki sposób marketing mleka w proszku wykorzystuje brak wsparcia dla karmienia piersią ze strony rządów i społeczeństwa, a jednocześnie nadużywa polityki płci w celu sprzedaży swoich produktów.
W tym celu m.in. przedstawia się orędownictwo w sprawie karmienia piersią jako moralizatorski osąd, a preparaty mleczne jako wygodne i dające poczucie bezpieczeństwa rozwiązanie dla pracujących matek. Ponadto seria zwraca uwagę na siłę przemysłu preparatów mlecznych, który może wpływać na krajowe decyzje polityczne i zakłócać międzynarodowe procesy regulacyjne.
W szczególności przemysł mleczarski i przemysł preparatów mlecznych stworzyły sieć nieobliczalnych stowarzyszeń handlowych i grup frontowych, które lobbują przeciwko środkom politycznym mającym na celu ochronę karmienia piersią lub kontrolę jakości preparatów dla niemowląt.
Oprócz położenia kresu taktyce marketingowej opartej na wyzysku i wpływom przemysłu, potrzebne są szersze działania w miejscach pracy, opiece zdrowotnej, rządach i społecznościach, aby skutecznie wspierać kobiety, które chcą karmić piersią, tak aby stało się to zbiorową odpowiedzialnością społeczeństwa, a nie obciążało kobiety, stwierdzili autorzy.
Autorzy szczególnie podkreślają potrzebę zapewnienia kobietom odpowiedniej ochrony macierzyństwa zagwarantowanej przez prawo, w tym płatnego urlopu macierzyńskiego, który odpowiada co najmniej zalecanemu przez WHO okresowi sześciu miesięcy wyłącznego karmienia piersią.
Źródło: PTI