Filipińska Straż Przybrzeżna oskarżyła statek Chińskiej Straży Przybrzeżnej o to, że w zeszłym tygodniu na spornych wodach południowochińskich skierował laser klasy wojskowej na niektórych członków swojej załogi, tymczasowo ich oślepiając.
Chiński statek dwukrotnie zapalił zielone światło laserowe
Chiński statek wykonał również niebezpieczne manewry, zbliżając się na odległość 137 metrów do filipińskiego statku, twierdzi filipińska straż przybrzeżna w oświadczeniu zamieszczonym na swojej oficjalnej stronie na Facebooku, wraz ze zdjęciami, które rzekomo pokazują zieloną wiązkę lasera.
Do incydentu miało dojść 6 lutego w pobliżu Ayungin Shoal, znanej również jako Second Thomas Shoal, w łańcuchu Wysp Spratly, znanych w Chinach jako Wyspy Nansha.
Chiny roszczą sobie prawo do niekwestionowanej suwerenności nad prawie całym obszarem Morza Południowochińskiego o powierzchni 1,3 miliona mil kwadratowych, jak również nad większością wysp znajdujących się na tym obszarze. Obejmuje to Spratlys, archipelag składający się ze 100 małych wysp i raf, do których roszczą sobie prawo w całości lub części również Filipiny, Malezja, Brunei i Tajwan.
Filipiny nazywają ten obszar Morzem Zachodniofilipińskim i w 1999 roku celowo osadziły statek transportowy marynarki wojennej, BRP Sierra Madre, na Ławicy Drugiego Tomasza, która do dziś jest obsadzona przez filipińskich marines, aby wzmocnić roszczenia Manili do tego obszaru.
W incydencie z 6 lutego filipiński statek BRP Malapascua wykonywał misję uzupełnienia zapasów dla Sierra Madre, gdy został zaatakowany przez chiński statek, jak twierdzi filipiński komunikat.
Chiński statek dwukrotnie zapalił zielone światło laserowe w kierunku BRP Malapascua, powodując tymczasową ślepotę u załogi na mostku. Chiński statek wykonał również niebezpieczne manewry, zbliżając się na odległość około 138 metrów od prawej burty statku – napisano w komunikacie.
Celowe blokowanie filipińskich statków rządowych w celu dostarczenia żywności i zaopatrzenia dla naszego personelu wojskowego na pokładzie BRP Sierra Madre jest rażącym lekceważeniem i wyraźnym naruszeniem filipińskich suwerennych praw w tej części Morza Zachodniofilipińskiego.
Zarzuty, że chińskie statki celują laserami w jednostki przeciwnika, pojawiały się już wcześniej.
W lutym 2022 r. Australia twierdziła, że okręt wojenny Marynarki Wojennej Armii Ludowo Wyzwoleńczej oświetlił australijski samolot P-8A, samolot zwiadowczy i przeciw okrętom podwodnym, który leciał nad Morzem Arafura, akwenem pomiędzy australijskim Terytorium Północnym a wyspą Nowa Gwinea na północy.
Chiny powiedziały wtedy, że australijskie twierdzenia są nieprawdziwe.
Normalna żegluga chińskiego statku na pełnym morzu jest zgodna z odpowiednim prawem międzynarodowym i praktyką oraz jest całkowicie uzasadniona i zgodna z prawem – powiedział rzecznik chińskiego MSZ Wang Wenbin.
W maju 2019 roku australijscy piloci powiedzieli, że podczas misji nad Morzem Południowochińskim byli wielokrotnie namierzani przez komercyjne lasery.
A w raporcie z czerwca 2018 r. amerykańscy urzędnicy wojskowi powiedzieli CNN, że od września 2017 r. do czerwca 2018 r. we wschodnim Pacyfiku miało miejsce co najmniej 20 podejrzanych incydentów z użyciem chińskich laserów.
Rzekomy incydent z 6 lutego miał miejsce zaledwie kilka dni po tym, jak Manila, która ma traktat o wzajemnej obronie z Waszyngtonem, ogłosiła plany umożliwienia wojskom amerykańskim dostępu do większej liczby baz na Filipinach.
2 lutego rzecznik chińskiego MSZ Mao Ning powiedział, że to posunięcie „eskaluje napięcie w regionie i zagraża regionalnemu pokojowi i stabilności”.
Stany Zjednoczone nie zgłaszają żadnych roszczeń terytorialnych na Morzu Południowochińskim, ale amerykańskie okręty wojskowe rutynowo operują na tym akwenie zgodnie z prawem międzynarodowym i wolnością morza pełnego.
W zeszłym roku w oświadczeniu Departamentu Stanu USA wymieniono Ławkę Drugiego Tomasza, wzywając Chiny do zakończenia prowokacyjnych działań i przestrzegania prawa międzynarodowego na Morzu Południowochińskim.
Pekin naruszał suwerenne prawa Filipin w wyłącznej strefie ekonomicznej w pobliżu Second Thomas Shoal, jak stwierdzono w oświadczeniu z 17 czerwca 2022 roku.
Poniedziałkowe oświadczenie filipińskiej straży przybrzeżnej mówi, że chińskie statki zablokowały również filipińską misję zaopatrzeniową w Sierra Madre w sierpniu ubiegłego roku.
Komendant filipińskiej straży przybrzeżnej powiedział, że jego służba nie będzie zniechęcona żadnymi działaniami Chin na wodach, które uważa za filipińskie.
Pomimo niebezpiecznych manewrów znacznie większych chińskich statków i ich agresywnych działań na morzu, statki filipińskiej straży przybrzeżnej zawsze będą na Morzu Zachodniofilipińskim, aby podtrzymywać naszą obecność i dochodzić naszych suwerennych praw – powiedział adm. Artermio M Abu.
Źródło: CNN