Coraz wyższe koszty życia sprawiają, że nie brakuje osób, które zastanawiają się nad podjęciem drugiej pracy. Po to, by swobodnie utrzymać siebie i innych członków rodziny. Czy można jednak posiadać np. dwie umowy o pracę? Jak to wygląda w przypadku jednego lub dwóch różnych szefów? O tym dowiesz się z poniższego poradnika.

Spis treści
Dwie umowy o pracę: czy jest to zgodne z przepisami?
To, że można mieć jeden taki dokument, a dodatkowo podjąć pracę na podstawie umowy zlecenie, czy o dzieło jest dla każdego jasne. Statystyki pokazują zaś, że coraz więcej osób tak robi, aby mieć więcej pieniędzy na codzienne życie. Czy jednak można posiadać dwie umowy o pracę? Prawo tego na szczęście niezabrania. Jeśli ktoś jest zatem na siłach, to może posiadać dwa takie dokumenty. Co więcej, nie trzeba koniecznie informować o tym swojego podstawowego pracodawcy. Dotyczy to zaś osób, które mają jeden etat w firmie X, a drugi w przedsiębiorstwie Y. Warto jednak wspomnieć o pewnym wyjątku. Zainteresowana podjęciem drugiego etatu osoba nie może tego zrobić, jeśli np. w pierwszej umowie ma zakaz konkurencji. Wtedy nie powinna np. kooperować z innym podmiotem z tej samej branży.
Dwie umowy o pracę u tego samego pracodawcy
Taka sytuacja dość rzadko występuje. Teoretycznie jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by mieć dwa takie dokumenty w jednej i tej samej firmie. Wszystko musi być jednak dokładnie opisane. Tak, aby w razie czego kontrola nie wykazała żadnych nieprawidłowości. A czasami urzędnicy mogą czepiać się tego, że dodatkowy stosunek pracy powstał po to, by np. obchodzić przepisy dotyczące wynagradzania za godziny nadliczbowe. Co ważne, pracodawca powinien m.in. zadbać w tej sytuacji, aby pracownik miał np. odpowiednio dużo czasu na odpoczynek.
Umowy o pracę u dwóch różnych pracodawców
To także jest możliwe. Nawet jeśli chodzi o pełne etaty, chociaż trudno wyobrazić sobie efektywne wykonywanie obowiązków przez 16 godzin na dobę. A przecież trzeba jeszcze zmienić lokalizację itp. (chyba że jest to praca zdalna). Prawo tego nie zabrania co do zasady, aczkolwiek pracodawca i pracownik muszą przestrzegać przepisów. Dotyczących np. kwestii urlopowych. Co ciekawe, pracownik ma w tej sytuacji prawo do dwóch urlopów wypoczynkowych.