Indonezyjskie państwowe przedsiębiorstwo kolejowe PT KAI poinformowało we wtorek, że otrzymało od rządu zastrzyk kapitałowy w wysokości 3,2 bln rupii (273 mln USD), aby pomóc konsorcjum indonezyjskich i chińskich przedsiębiorstw państwowych w ukończeniu projektu szybkiej kolei.
Dokapitalizowanie częściowo sfinansuje rosnące koszty budowy 142-kilometrowej linii szybkiej kolei łączącej stolicę Dżakartę z ośrodkiem włókienniczym Bandung na Jawie Zachodniej.
Całkowity koszt projektu został początkowo oszacowany na 6 miliardów USD (8 miliardów S$), ale w zeszłym roku Dżakarta stwierdziła, że potrzebne jest dodatkowe 1,45 miliarda USD, aby dotrzymać terminu uruchomienia komercyjnego do czerwca 2023 roku.
Oczekuje się, że firmy uczestniczące w konsorcjum o nazwie KCIC zwiększą swój udział w kapitale, a Indonezja będzie się również starać o około 1 mld USD w ramach dodatkowej pożyczki z China Development Bank, aby pokryć przekroczenie kosztów.
Projekt, będący częścią chińskiej inicjatywy Belt and Road Initiative, który został przyznany KCIC w 2015 r., napotkał inne problemy, w tym opóźnienia w budowie spowodowane pandemią.
Indonezyjskie spółki państwowe, w tym KAI i Wijaya Karya , kontrolują 60 procent udziałów w KCIC, podczas gdy China Railway Engineering Corporation i inne chińskie firmy posiadają pozostałe udziały.
W zeszłym miesiącu dwóch chińskich pracowników zginęło, gdy pociąg roboczy wypadł z torów, podała państwowa agencja prasowa Antara, powołując się na ambasadora Chin w Indonezji Lu Kanga, który powiedział, że incydent nie zagraża bezpieczeństwu kolei.