„Podniebny pociąg” maglev doczekał się nareszcie pierwszych prób. Chiński pociąg testuje prędkość wynoszącą 1000 km/h.
Maglev to pociąg, który został zaprezentowany już w styczniu 2022 roku. Znacznie różni się od innych modeli. Nie wykorzystuje bowiem tradycyjnych formy zasilania. Jego konstrukcja porusza się po szynie dzięki magnesom trwałym.
Działanie tych magnesów powoduje, że elementy magnetyczne zamontowane w szynie i ramieniu pociągu wzajemnie się odpychają.
Czytaj także:
- Stal Mielec – Piast Gliwice: Typy, kursy, zapowiedź (30.07.2023)
- Grand Prix Belgii: Wyniki i najciekawsze momenty (30.07.2023)
- Carlos Sainz i Oscar Piastri obrzucają się winą
Nowa technologia początkowo niosła ze sobą spore problemy, ponieważ tradycyjne magnesy z czasem tracą swoje właściwości, przez co ich użyteczność spada. Problem ten udało się jednak zażegnać. Dodano bowiem do magnesu dodatkowych substancji i minerałów. Spowodowały one, że utrata właściwości magnetycznych wyniesie mniej niż 5 proc. w ciągu stulecia.
Po uporaniu się z technologicznymi problemami postanowiono zorganizować pierwsze próby nowego pociągu. Składała się ona z trzech testów przeprowadzanych na nadprzewodzącej linii testowej w Datong w prowincji Shanxi w Chinach.
Najnowsza generacja pociągów, o których mowa może być przełomem w kolejach. Pociąg ten ma przewozić ludzi, ale także ładunki z niespotykaną dotąd prędkością. Docelowo ma ona wynosić, aż 1000 km/h! Mało tego. Inżynierowie zapewniają, że jeśli wykorzysta się specjalną rurę, gdzie będą panować warunki zbliżone do próżni, mogą jeszcze bardziej przyśpieszyć prędkość magleva.
Chiny zdecydowanie stawiają na rozwój kolei. Rząd poinformował, że chce w ciągu najbliższych dwóch lat spowodować, by wszystkie pociągi w tym kraju mogły rozpędzić się do 400 km/h. Pociąg maglev ma być następnym krokiem w rozwoju tej gałęzi.