Badania opublikowane w JAMA wykazały, że przypomnienia w formie wiadomości tekstowych dla pacjentów, którzy opóźniają uzupełnianie leków, nie przyczyniły się do poprawy regularności ich uzupełniania przez rok.W badaniu uczestniczyło ponad 9 000 pacjentów w ramach randomizowanego pragmatycznego badania klinicznego, które obejmowało różnorodne grupy społeczne, w tym kobiety oraz osoby pochodzenia latynoskiego i mówiące po hiszpańsku. Te grupy są często niedostatecznie reprezentowane w badaniach klinicznych.
„Istnieje wiele badań koncentrujących się na wykorzystaniu technologii do poprawy zachowań zdrowotnych. Jednak nie jest jasne i mało zbadane, czy przypomnienia SMS są skuteczne na dłuższą metę, biorąc pod uwagę ich powszechne stosowanie w placówkach medycznych” – powiedział główny autor michael Ho, MD, profesor nadzwyczajny na Wydziale Medycyny i Kardiologii Uniwersytetu Kolorado.
„To jeden z powodów, dla których chcieliśmy skupić się na przypomnieniach SMS dotyczących uzupełniania leków w tym badaniu; mieliśmy nadzieję również zmniejszyć poważne problemy zdrowotne.”
Naukowcy porównali różne strategie wysyłania wiadomości tekstowych z tradycyjną opieką medyczną mając na celu poprawę przestrzegania zaleceń dotyczących uzupełniania leków kardiologicznych. Wiadomości były wysyłane do pacjentów z przerwą przekraczającą siedem dni i dostosowywane do preferencji językowych pacjentów – zarówno po angielsku jak i hiszpańsku.
„Ważnym aspektem naszych badań było uwzględnienie reprezentacji różnych środowisk społecznych; różne kultury i doświadczenia mogą kształtować preferencje dotyczące metod komunikacji oraz prowadzić do odmiennych zachowań związanych z technologią” – dodała autorka senior Sheana Bull, Ph.D., MPH.
Laboratorium mHealth Impact to inkubator innowacyjnej technologii zdrowotnej oraz inicjatyw zarządzania chorobami.
Badanie wykazało początkową poprawę przestrzegania zaleceń o pięć punktów procentowych przez pierwsze trzy miesiące oraz skrócenie mediany początkowych przerw o około pięć dni. Oznacza to dodatkowe pięć dni dostępności leków dla pacjentów.
jednakże przypomnienia SMS okazały się nieskuteczne w poprawie przestrzegania zaleceń po 12 miesiącach niezależnie od rodzaju wiadomości: ogólnych tekstowych lub tych wykorzystujących strategie perswazyjne zwane „nudges”, a także chatbotu. Wyniki były spójne we wszystkich płciach i rasach bez zauważalnych różnic między metodami przesyłania wiadomości tekstowych.„Chroniczne schorzenia medyczne rosną; kontrola tych stanów często wymaga długotrwałego przyjmowania leków przez pacjentów. Ważne jest znalezienie strategii wspierających regularność przyjmowania leków aby zapobiec pogarszaniu się stanu zdrowia” – dodaje ho.
„Nasze badanie pokazuje niską przestrzegalność zaleceń dotyczących chronicznych chorób sercowo-naczyniowych przez 12 miesięcy; dlatego musimy testować nowe strategie mające na celu jej poprawę.”
Naukowcy planują następnie zbadać możliwość zastosowania bardziej zaawansowanych technologii cyfrowych wykorzystujących uczenie maszynowe oraz sztuczną inteligencję celem polepszenia długoterminowego zachowania związanych z uzupełnieniem recept.