Adidas wycofał się z próby zablokowania logo Black Lives Matter jako znaku towarowego, zaledwie dwa dni po zwróceniu się do władz amerykańskich o odrzucenie projektu.

Adidas przez lata był zaangażowany w kilka sporów o znak towarowy
Adidas wycofa swój sprzeciw wobec wniosku Fundacji Black Lives Matter Global Network o rejestrację znaku towarowego tak szybko, jak to będzie możliwe – głosi oświadczenie niemieckiej firmy przesłane pocztą elektroniczną w środę, choć sportowy gigant nie podał powodów swojej decyzji.
W 2020 roku Fundacja Black Lives Matter Global Network, która określiła się jako podmiot zajmujący się zbieraniem funduszy i udzielaniem dotacji w ramach ruchu Black Lives Matter, złożyła wniosek o rejestrację dwóch wzorów dla celów kampanii i zbierania funduszy. Jeden wniosek dotyczył wzoru, którego grupa używa jako logo na swojej stronie internetowej, zawierającego słowa „Black Lives Matter” nad trzema żółtymi paskami. Drugi wniosek dotyczył znaku towarowego dla wzoru trzech żółtych pasków, aby można go było wykorzystywać w celach fundraisingowych na takich towarach jak kubki, odzież i torby.
Adidas złożył w poniedziałek sprzeciw wobec drugiego wniosku, twierdząc, że wzór trzech pasków fundacji jest łudząco podobny do własnego znaku towarowego trzech pasków Adidasa i może powodować dezorientację, wprowadzenie w błąd lub pomyłkę co do przynależności organizacji do Adidasa. W środę wycofała się.
To dość niezwykłe, że sprawa o znak towarowy jest tak szybko wycofywana, powiedział w wywiadzie Phillip Johnson, profesor prawa handlowego na Uniwersytecie Cardiff. Najprawdopodobniej decyzja o wycofaniu sprawy była podyktowana względami zarządzania reputacją, a nie merytoryką sprawy.
Próba zablokowania przez firmę możliwości zastrzeżenia znaku towarowego fundacji Black Lives Matter wywołała zamieszanie i krytykę w mediach społecznościowych niektórzy zarzucali firmie, że uważa, iż ma wieczne prawa do linii prostych, podczas gdy inni żartowali: Trzy paski i odpadasz, według Adidasa.
Eksperci od znaków towarowych byli podzieleni co do mocnych stron początkowej sprawy Adidasa. Kiedy spojrzy się na różnicę w kolorze i kształcie pasków, myślę, że Adidas raczej nie wygra tej sprawy, jeśli dojdzie do procesu – napisał na Twitterze adwokat ds. znaków towarowych Josh Gerben.
Johnson zauważył jednak, że wzór trzech równoległych linii Fundacji Black Lives Matter Global Network można by uznać za bardzo podobny do zastrzeżonego znaku towarowego Adidasa”. „Ponieważ Adidas używa go głównie w odniesieniu do odzieży, BLM byłoby znacznie trudniej uzyskać rejestrację znaku dla odzieży niż dla, powiedzmy, charytatywnej zbiórki pieniędzy lub kampanii uświadamiającej, dodał.
Adidas przez lata był zaangażowany w kilka sporów o znak towarowy dotyczący jego trójpasmowego wzoru, który został zarejestrowany przez założyciela Adi Dasslera w 1949 roku.
Przez ponad dziesięć lat Adidas próbował powstrzymać projektanta mody Thoma Browne’a przed używaniem pasków w jego luksusowych projektach, twierdząc, że jego pasiaste wzory są zbyt podobne do jego własnych nawet jeżeli jego projekty mają inną liczbę pasków. Podczas styczniowego procesu sądowego w Nowym Jorku, który Adidas przegrał, prawnicy Browne’a argumentowali, że paski są powszechnie stosowanym wzorem.
Adidas przegrał również w europejskich sądach bitwy o znaki towarowe dotyczące wzoru trzech pasków, z belgijską firmą Shoe Branding Europe w 2019 roku i z holenderską firmą Fitnessworld w 2003 roku.
Od 2008 roku Adidas złożył ponad 90 pozwów i podpisał ponad 200 ugód dotyczących znaku towarowego z trzema paskami, jak podała w środę agencja Reuters, powołując się na dokumenty sądowe.
Od momentu powstania w 2013 r. ruch Black Lives Matter ogarnął cały świat. Ludzie na całym świecie wyszli na ulice, aby okazać solidarność z czarnoskórymi Amerykanami w obliczu brutalności policji i przemocy z użyciem broni palnej – ale także aby podkreślić niesprawiedliwość rasową w Europie i innych krajach.
Fundacja Black Lives Matter Global Network nie odpowiedziała natychmiast na prośbę o komentarz na początku środy.
Adidas ma za sobą kilka burzliwych miesięcy. W październiku firma została zmuszona do zerwania stosunków z raperem i projektantem mody Kanye Westem z powodu jego antysemickich uwag. Wiele osób krytykowało Adidasa za to, że wolniej niż inne firmy zerwał współpracę z Westem, który teraz posługuje się pseudonimem Ye.
Na początku tego miesiąca Adidas ostrzegł, że może ponieść pierwszą od dziesięcioleci roczną stratę w związku z upadkiem współpracy ze zhańbionym muzykiem, co w dużej mierze przyczyniło się do straty w czwartym kwartale w wysokości 763 milionów dolarów, jak podał The Washington Post.
Źródło: TWP