Chiński statek rybacki wywrócił się w środkowej części Oceanu Indyjskiego, a jego załoga składająca się z 17 chińskich, 17 indonezyjskich i pięciu filipińskich marynarzy zaginęła, podały w środę państwowe media.
W 2017 r. Pekin zobowiązał się do ograniczenia floty do 3 000 statków
Trwała międzynarodowa operacja poszukiwawczo-ratownicza mająca na celu odnalezienie marynarzy, a premier Chin wezwał władze do wzmocnienia procedur bezpieczeństwa dla operacji połowowych na morzu.
Zaginiony statek o nazwie Lu Peng Yuan Yu 028 wywrócił się około 3 nad ranem czasu pekińskiego we wtorek (1900 GMT w poniedziałek).
Prezydent Xi Jinping zarządził skoordynowane poszukiwania, podała telewizja CCTV, ale jak dotąd nie znaleziono żadnych zaginionych osób.
Zespoły z całego regionu są teraz na miejscu zdarzenia, a Chiny wysłały dwa statki handlowe – Lu Peng Yuan Yu 018 i Yuan Fu Hai aby pomóc w operacji.
Konieczne jest dalsze wzmocnienie zarządzania bezpieczeństwem statków rybackich na morzu i wdrożenie środków zapobiegawczych w celu zapewnienia bezpieczeństwa transportu morskiego – powiedział premier Li Qiang, wzywając odpowiednie ministerstwa do wzmocnienia nadzoru nad sektorem rybołówstwa.
Ministerstwo Spraw Zagranicznych w Pekinie uruchomiło awaryjny mechanizm ochrony konsularnej obejmujący ambasady i konsulaty w Australii, Sri Lance, Malediwach, Indonezji, Filipinach i innych krajach, według CCTV.
Wywrócony statek należał do Penglai Jinglu Fishery Co., jednej z największych chińskich państwowych firm rybackich.
Zgodnie z danymi Komisji Rybołówstwa Północnego Pacyfiku, był on upoważniony do połowów kałamarnicy neonowej i saury pacyficznej.
Statek opuścił Kapsztad 5 maja, w drodze do Pusan, według strony internetowej MarineTraffic, która ostatnio zlokalizowała statek 10 maja na południowy wschód od Reunion, maleńkiej francuskiej wyspy na Oceanie Indyjskim.
Penglai Jinglu Fishery prowadzi również połowy kałamarnic i tuńczyków na wodach międzynarodowych, w tym na Oceanie Indyjskim i wodach otaczających Amerykę Łacińską.
Chiny posiadają największą na świecie dalekomorską flotę rybacką, choć szacunki dotyczące jej wielkości są bardzo zróżnicowane.
W 2017 r. Pekin zobowiązał się do ograniczenia floty do 3 000 statków, ale w raporcie brytyjskiego think tanku Overseas Development Institute z 2020 r. jej wielkość określono na nieco poniżej 17 000.
Decyzja ta została podjęta w następstwie międzynarodowego sprzeciwu wobec przełowienia przez chińskie statki.
Wraz z wyczerpywaniem się zasobów w kraju, chińscy rybacy coraz częściej wypływają dalej i wikłają się w coraz większą liczbę sporów morskich i wypadków.
W 2019 r. Filipiny oskarżyły chiński statek o staranowanie filipińskiej łodzi na spornym Morzu Południowochińskim, powodując jej zatonięcie i narażając życie 12 członków załogi.
Źródło: AFP